Varasematel aastatel näis elu nii RMKs kui ka keskkonnaministeeriumis kõrvalt vaadates üsna tardunud. Süsteem oli juba aastaid tagasi paika loksunud, võimusuhted välja kujunenud, keegi seespool toimuvast midagi rääkida ei soovinud ega julgenud.
Seega on väga positiivne, et kliimaminister Michal on seda külmkapipealset klaaskuulikest loksutanud. Süsteemi tuleb uusi inimesi, võetakse uusi positsioone, keegi võib ühel hetkel isegi rääkima hakata. Ja võib-olla muutubki RMK kaasavamaks, nagu kliimaministeerium seda soovib. On näha, et Kristen Michal on viimastel nädalatel alustanud avalikkuses pikemat aega planeeritud strateegilise kommunikatsiooniga, näiteks vastandudes oma erakonna rahandusministrile automaksu küsimuses ning esitades RMK-le kliimaministeeriumi omanikuootuseid, mis vähemalt paberil peaks rõõmustama keskkonnaaktiviste, looduslike pühapaikade kaitsjaid ning lihtsalt metsas jalutajaid. Tundub, et meile võib jäädagi metsa, kus akusid laadida.
Mis on Michali kommunikatsiooni pikem eesmärk, pole praegu põhiküsimus. Põhiküsimus on, kas positiivsed sõnumid suudavad RMK süsteemis kaasa tuua reaalseid positiivseid muutusi. Tõenäoliselt suudavad, kui värvatakse inimesi väljastpoolt süsteemi, kes järjepidevalt ja ennastkehtestavalt nende nimel töötavad. On alust arvata, et nõukogu võimalik uus esimees Kadri Land on selline inimene.
Põhiküsimus on, kas positiivsed sõnumid suudavad RMK süsteemis kaasa tuua reaalseid positiivseid muutusi.
Süsteemiväliste inimeste kaasamise eest on põhjust Michalit kahtlemata kiita. Samas, kogu protsessi ettevalmistamist on katnud vaikuseloor. Üksnes järjepideva suhtluse käigus õnnestus Postimehel viimaks saada ministrilt kinnitust kavandatavate muudatuste kohta, millest mõned allikad olid meid juba mõnda aega tagasi informeerinud.