Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Toomas Jürgenstein Õpetaja ülesanne lõhestatud ühiskonnas (19)

Tartu Treffneri gümnaasiumi religiooniõpetaja Toomas Jürgenstein (pildil) 11. klassi religiooniõpetuse tunnis.

FOTO: Margus Ansu/
Tartu Treffneri gümnaasiumi religiooniõpetaja Toomas Jürgenstein (pildil) 11. klassi religiooniõpetuse tunnis. FOTO: Margus Ansu/ Foto: Margus Ansu

​Ei saa eitada, et praegu on ühiskond omajagu lõhestunud. Selgeid erimeelsusi tekitavate aktuaalsete teemadena võiks nimetada olla uusi makse, eelkõige automaksu, abieluvõrdsust, peretoetuste kärpimist või nõukogudeaegsete monumentide staatust. Aga samuti arusaamist globaalsest soojenemisest, vaktsineerimisest, energeetikast, metsandusest ja loomulikult ka Ukrainas möllavast sõjast ning sõjapõgenikest, kirjutab õpetaja Toomas Jürgenstein (SDE).

Miks inimesed sageli kahte leeri jaganud mustvalge vaade on Eestis ja küllap ka maailmas süvenenud, selleks on minust palju paremaid selgitajaid. Kui vaatan põgusalt näiteks poliitikasse, siis on vastanduste püstitajatel ja nende hoidjatel tavaliselt suurem edu kui mõistliku kompromissi otsijatel. Nõnda võib ainult kahjutundega vaadata minevikku, kui näiteks uute valitsuste saja kriitikavaba päeva põhimõte oli veel jõus.

Ühiskonda lõhestavad teemad jõuavad ka kooli ja loomulikult tõusevad küsimused, kuidas peaks õpetaja nende ilmnemisel toimetama. Näiteks kas ja kuidas peaks õpetaja teatud poliitilise, meditsiinilise või eetilise äärmuse esile tõustes reageerima või missuguse piirini neid ignoreerima? Ja kuidas reageerida nõnda, et see poleks ühe maailmavaate propageerimine? Kuidas jätta õpihimu ka ilmselge rumaluse rääkijale? Loomulikult annan endale aru, et vastavate küsimuste tõusmine on ainespetsiifiline, samas klassijuhatamisel, vahetundides ja õppekäikudel õpilastega suheldes võivad need küsimused jõuda kõigi õpetajateni.

Tagasi üles