Skip to footer
Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar
Saada vihje

Vambola Paavo On aeg Nordica nuumamine lõpetada! (2)

Nordica
  • Mis kasu on riiklikust lennufirmast, kui ise peame ikka teiste teenuseid kasutama?
  • Nordica oli projektifirma ja need ei saa olla lõpmatuseni jätkusuutlikud.
  • Riik oleks pidanud lennufirma juba aastaid tagasi maha müüma, aga raha põletamine jätkub.

Riigikapitalismi aeg peaks möödas olema, ent tegelikkust vaadates ruulib see täiega. Tegeletakse valdkondadega, mis ei peaks prioriteet olema. Transpordis tegutsetakse nii maal, õhus kui vees. Kuid kõik see võiks olla erakätes, kirjutab ajakirjanik Vambola Paavo.

Siiani ei saa saarlased ja hiidlased aru, miks oli vaja omal ajal lõhkuda hästi toiminud Saaremaa Laevakompanii. Kui erafirma jagas ülesõidul soodustusi, siis tänane riiklik monopol dikteerib saartele sõidul krõbedad hinnad. Mere taga elamine on meil karistus.

Riik soosib ja poputab rongifirmat Elron. Ühe suure bussifirma omanikuga juttu ajades kuulsin, kuidas Läti transpordiminister imestas hiljuti, kui sai Eesti ettevõtjaga kohtudes teada, et meil ei vajagi riigisisene kaugliiklus dotatsioone. Erafirma Lux Express pakub suuremate linnade vahel maailmatasemel teenust ja investeerib kasumi uutesse sõiduvahenditesse. Kõige tipp on meil lennundus: see on vigane pruut, mis lonkab mõlemat jalga. Nordicasse on pumbatud kümneid miljoneid meie kõigi raha, ent ikka ei suuda õhulaev kõrgust võtta. Kõrgepalgalisi juhte on palgatud nii kodu- kui välismaalt ja kõik läheb järjest lörri. Parem anda lennunduski erakätesse.

Nordica erastamisega teeniks riik nigelas seisus eelarve turgutust ega peaks ühiskonnas vastuseisu tekitavaid makse kehtestama. Mis kasu on lennufirmast, kelle kodubaas on küll Tallinn, ent tegutsetakse välismaal, ja meie kasutame ikka teiste teenuseid? Käest anti kasumlikud liinid, millised noppis üles airBaltic. Kui lõunanaabril oli parem äriplaan, siis tuligi rumalatelt liinid üle võtta.

Natuke piinlik peaks olema asjaomastel isikutel rääkida, et Nordica on kasvanud läbi aegade suurimaks Eesti lennuettevõtteks. Paarkümmend lennukit võib olla, ent need ei ole valmis ju Tallinnast lendama. Nordica oli projektifirma, mis loodi omal ajal Estonian Airi varemetele ja millega maaliti roosilist tulevikku.

Mida kiiremini suudab riik nüüd keerulises olukorras – lennufirma kahjum suureneb iga päevaga – Nordica agoonia lõpetada või selle maha müüa, seda parem. Ometi jätkub raha põletamine, kui tellitakse rahvusvaheline auditeerimisfirma ja konsultandid Nordica tuleviku arutamiseks.

2017. aasta teises pooles võttis Eesti üle Euroopa Liidu eesistuja staatuse. Brüsseli ametnike lennutamiseks pidi olema olemas lennufirma. Kus selle häbi ots, kui oleksime pidanud rentima mõnelt teiselt riigilt paar õhusõidukit. Projektifirma ei saa olla lõpmatuseni jätkusuutlik. See tegutseb omas ajas. Edaspidiseks tegevuseks pidanuks olema korralik äriplaan. Kõigile oli selge, et väikesed CRJ-900 lennukid ei saa lennata täislastis puhkepiirkondadesse. Täielikult puudusid reisikorraldajate teenistuses olevad tšarterlennud, kuigi nõudlus nende järele oli suur. Osanik Poola LOTi huvitas ettevedu Varssavisse. Riik ostis poolakate osaluse hiljem välja – taas kulutasime raha, aga oodatud vau-efekt jäi tulemata.

Õige peremees (riik) oleks pannud firma juba 2018.–2019. aastal müüki, ent seda ei tehtud. Agoonia jätkus. Mida kiiremini suudab riik nüüd keerulises olukorras – lennufirma kahjum suureneb iga päevaga – Nordica agoonia lõpetada või selle maha müüa, seda parem. Ometi jätkub raha põletamine, kui tellitakse rahvusvaheline auditeerimisfirma ja konsultandid Nordica tuleviku arutamiseks. Need nõuavad suurt raha. On sellel mõtet?

Rahvusliku lennufirma puudumine ei ole maailma lõpp, liinid saab olulistesse kohtadesse tellida teistelt vedajatelt. Leedu, Malta või Küprose eeskujul saab luua firma, mis orienteerub vaid puhkelendude teenindamisele – seal pole rahvuslikku lennufirmat. On aeg Nordica nuumamine lõpetada! Minister Michalil ja valitsusel on vaja selleks sammuks julgust.

Kommentaarid (2)
Tagasi üles