Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

JUHTKIRI WRC-valmidus korvab isegi kehva regionaalpoliitika (3)

Copy
Päeva karikatuur, 25.07.2023.
Päeva karikatuur, 25.07.2023. Foto: Urmas Nemvalts
  • WRC-rallist ilmajäämine tuleval aastal ei tähenda, et Rally Estonia enam suurde karuselli ei mahuks.
  • Riigi tugi on olnud suure ürituse korraldamisel väga oluline ja Eesti mõistes tohutu.
  • Edaspidi tuleb ajaga sammu pidava tiimi ja eduka turunduse osas ikka lippu kõrgel hoida.

Autoralli maailmameistrivõistluste (WRC) etapi toimumine neljal järjestikusel aastal Eestis on olnud suur asi. Tartu südalinn elas eelmisel nädalal täiel rinnal ning Kagu-Eesti, mis ikka ja jälle suurtest lennu- ja rongiühendustest kõrvale jääb, sättis end iseteadlikult suurele maailmakaardile.

Nüüd on paraku päris kindel, et tuleval aastal Rally Estonia WRC kalendrisse ei kuulu. Vaatamata väga suurele toetusele ja armastusele​ WRC vastu on Eesti siiski väike turg, ütles WRC võistluste direktor Simon Larkin eelmisel nädalal karmi tõe välja (PM Nädal, 22.07).

Siinkohal tuleb meelde tuletada, et Eesti läbimurdes maailma rallitandrile oli oluline roll 2019. aasta promotsioonirallil ning koroonaviirusest tingitud segadus aasta hiljem tuli MM-etapi kättesaamisele pigem kasuks. Eesti korraldus oli usaldusväärne ja toimis. Nagu ka sellele järgnenud aastatel. Aitäh kõigile, kes on kaasa aidanud!

Huvi ja tõmbenumbri kindlustajaks on olnud Ott Tänak, meie mees maailma tipus – ja püsigu ta seal veel kaua.

WRC-rallist ilmajäämine tuleval aastal ei tähenda siiski seda, et Rally Estonia enam kunagi suurde karusselli ei mahu. Paistab aga, et just väiksemate rallide puhul oodatakse korraldajatelt iga-aastast panust, et siis mingi aja järel – ja võib-olla juba 2025. aastal – anda taas võimalus korraldada WRC-rallit. Tuleval aastal saab selle võimaluse aga hoopis Liepāja ralli Lätis.

Siin ei saa üle ega ümber rahast. WRC-etappide kindlustamiseks on vaja läinud riigi tuge. Vajalik summa on riigiti erinev, ulatudes viie miljoni euroni, kuid jäädes Eesti puhul tunduvalt alla selle. Ühes küljest pole see võib-olla pööraselt suur raha, kuigi Eesti spordi rahastamise taustsüsteemis paistab see tohutu.

Tartu südalinn elas eelmisel nädalal täiel rinnal ning Kagu-Eesti, mis ikka ja jälle suurtest lennu- ja rongiühendustest kõrvale jääb, sättis end iseteadlikult suurele maailmakaardile.

Raske on ka usaldusväärselt mõõta, kui palju see tegelikult Eestile tagasi toob – nii turistide näol kui ka mainekujunduslikult. Korraldustiimi juht Urmo Aava rääkis usutluses Postimehele (20.07), et ideaaltingimustes tuleks suuta müüa nii palju pileteid, et oleks võimalik kogu raha riigile tagasi anda. «See oleks unelmate unelm,» ütles ta ning ehkki seda ei saa lubada, peaks see olema Rally Estonia pikk vaade.

Pole õige teha nägu, et spordi suurüritusse panustamine ongi riigi tingimusteta kohus. Seda enam, et eelarve on kitsikuses ning tahtjaid selle ümber igast ilmakaarest – muudkui anna, anna, anna. Valitsus tihti annabki, annab nii palju, et peab tõstma makse, nörritades ettevõtlust. Sellise sotsialismi jätkusuutlikkus on aga juba mõne teise juhtkirja teema.

Toetusotsused peavad alati olema väga kaalutletud ning pikk vaade ja tugev korraldusmeeskond on siin absoluutselt vältimatud eeldused. Miski ei kindlusta WRC korraldusõiguse saamist paremini kui ajaga sammu pidav, uuenduslik tiim ja edukas turundus.

Seega ootab Postimees, et ajutiselt Kuramaale Liepāja kanti loovutatav WRC-etapp naaseb peatselt siiski Liivimaale – täpsemini siis selle Eestile kuuluvatele kruusateedele, Tartusse, Otepääle ja mujale.

Tagasi üles