Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

MARIO KADASTIK Põhjuseta paanika keskmist kiirust mõõtvate kaamerate pärast (23)

Liiklustalgud Pärnus, Ehitajate teel. Foto loo juures illustreeriv.
Liiklustalgud Pärnus, Ehitajate teel. Foto loo juures illustreeriv. Foto: Mailiis Ollino

Keskmise kiiruse mõõtmise kaamerad on kasutusel paljudes meie lähiriikideski, julgustab tuumafüüsik Mario Kadastik.

Loen kuidas Carry Ginter ja Sandra Teras külvavad paanikat keskmist kiirust mõõtvate kaamerate pärast (ERR 10.07). Minu arvates ei ole ratsionaalne ad absurdum kruttida oma mentaalseid konstruktsioone, et hirmu külvata. Antud juhul on ratsionaalne pidada debatti selle üle, et kuidas andmed liiguvad, kaua talletatakse ja kes ja kuidas ligi saab (kui saab). Kuid hakata maalima politseiriiki ja NSV Liidu analooge on siiski paniköörlus.

Keskmise kiiruse mõõtmise kaamerad on kasutusel paljudes meie lähiriikideski ning võiksid mõjuda üldise liikluskultuuri parandamise suunas küll. Erinevalt statsionaarsest kiiruskaamerast ei saa neid «petta» lihtsa pidurdusega enne kaamerat, vaid eeldatakse ratsionaalset liikluskäitumist kogu trassi peal.

Meil on digiriik, meil on edulooks andmepõhisus ning see on suund, kuhu me igal juhul tahame liikuda. Üldiselt oleks vaja anonümiseeritud liikuvusandmete kogumist, et teha paremaid otsuseid ka selles osas, et millised teelõigud ja liikumistrajektoorid on peamised, et teha ka paremaks neil lõikudel alternatiivsed transpordimeetodid. Tõsi, see on vähem relevantne pikkadel trassidel, kuid ka see info on teoorias kasulik.

Mida loomulikult on vaja vältida, on andmete väärkasutamine. Seetõttu ongi ratsionaalne pidada debatti kuidas andmeid hoida ja kes neile ligi pääseb. Meil on päris edukalt toiminud x-tee arhitektuur, kus igasugune andmete poole pöördumine jätab jälje, mistõttu on sellel hea distsiplineeriv omadus väärkasutuse vältimiseks ja läbi auditeerimise ka selle leidmiseks.

Ühesõnaga, minu meelest ei ole see see koht, kus karjuda hunt, eriti olukorras, kus ristmikukaamerad salvestavad igapäevaselt pea kõigil olulistel ristmikel kõigi liikumist ja sealt saaks palju detailsemad liikumistrajektoorid kokku panna kui tahaks.

Tagasi üles