Venemaa agressioonisõda Ukrainas on ohud kõigile nähtavaks muutnud ja nüüd on elanikkonnakaitse probleemidest rohkelt räägitud-kirjutatud. Küsimus pole selles, kas on aeg jalad kõhu alt välja võtta, vaid selles, millised mõtestatud sammud tuleb astuda.
Äsja valmis riigikontrolli aruanne ministeeriumide valmisolekust täita riigi kaitsekava. Hinnangu järgi on selline valmisolek küll kaitseministeeriumil, kuid neljal ülejäänud auditis analüüsitud ministeeriumil see puudub.
Kõige suurema etteheite osaliseks saab riigikantselei, kelle koordineeriv tegevus on puudulik ega anna ka valitsuse tarvis terviklikku ülevaadet eri valitsemisalade võimetest vajalikke ülesandeid täita. Riigisekretär Taimar Peterkop ise õigustas vajakajäämisi rahapuudusega.
Riigisekretär ei saa võtta poliitilist võimu ning peaminister ei tohi sellest loobuda – näiteks kartuses, et kriisihaldus tervikuna võib olla ebapopulaarne.
Kui meenutada siinjuures äsja tähelepanu pälvinud nn kobarkriisieelnõud, mille riigisekretär valimistega seotud poliitilise interregnumi ajal kooskõlastusele saatis, siis joonistub välja sügavam riigiehituslik probleem. Kas riigikantselei peab meil olema suure mõjujõuga kriisihaldur, et mitte öelda superministeerium, kelle taktikepi järgi peavad käima olulised tegevused ministeeriumides? Või on tegemist «järjehoidjaga», kes pigem koondab infot, kui teeb käsulaudu?
Riigikantselei suunda superministeeriumi poole on välja loetud juba tõigast, et tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse saatis kooskõlastusringile riigisekretär, kel poliitilised pagunid puuduvad. Kriisijuhtimine on aga läinud märkamatult siseministeeriumist riigikantselei alla.
Riigikontrolör Janar Holm kasutab metafoori, öeldes, et riigikantselei peab olema «nagu dirigent, kes paneb sümfoonia kõlama», aga pole seda teinud.