Näiteks 1970. aastatel, kui algas ainekabinettide sisseseadmine, oli Otepää keskkooli kõige paremini sisustatud ainekabinet õpetaja Tiiu Sanderi keemiakabinet. Keemia eriklassi ei olnud, kuid keemiaõpetus oli stabiilne ja tugeval järjel kuni õpetaja pensioneerumise ja gümnaasiumi paljude riigieksamite, sh keemiaeksami lõpuni 2013. aastal.
Paralleelselt eriklasside asutamisega hakati korraldama olümpiaade ja õpilasvõistlusi, kus said osaleda õppijad, kel oli mõne ainevaldkonna vastu sügavam huvi ning intellektuaalne võimekus. Näiteks panid Viljandi 1. keskkool ja Hugo Treffneri gümnaasium (Tartu 1. keskkool) 1965. aastal aluse õpilasvõistlusele, millest kujunes hiljem Viie Kooli Kohtumine. Mõõtu võeti keemias, matemaatikas, füüsikas. Pärnu Koidula gümnaasium hakkas sel perioodil korraldama Koidula kooli konverentsi (KOKOKO), regulaarselt toimusid ühised mõõduvõtmised praeguse Pärnu ühisgümnaasiumiga (Pärnu 1. keskkool). Väiksemates paikades, kus süvaõppeks piisavalt õpilasi ei leidunud, panustasid õpetajad andekate õppijate arengu toetamisse individuaalsete tundidega. Näiteks tegi seda Haapsalu tuntud matemaatikaõpetaja Mati Kammiste.
Paljud tänased õpetajad, kes on omandasid hariduse Leonid Brežnevi ajal (1964–1982), tunnistavad, et said tõuke õpetajakutse valimiseks just süvaõppega klassides õppides ning olümpiaadidel ja õpilasvõistlustel osalemisel. Nimetatud tingimused soodustasid mõnesse ainevaldkonda süvenemist, mis omakorda tekitas veelgi suuremat huvi ja suurendas ainealast pädevust. Õpilane valib õpetaja kutse, kui tema õpetajad on teda oma eeskujuga inspireerinud. Süvaklasside õpetajad olid oma aine fanaatikud, laia silmaringi ja haardega.
Paljud tänased õpetajad, kes on omandasid hariduse Leonid Brežnevi ajal (1964–1982), tunnistavad, et said tõuke õpetajakutse valimiseks just süvaõppega klassides õppides ning olümpiaadidel ja õpilasvõistlustel osalemisel.