Tänases lehes on ülevaade riigikontrolli aruandest selle kohta, kuidas kujuneb maa hind juhtudel, kui looduskaitsealuseid maid võõrandatakse riigile. Postimehe järeldus aruande tulemustest on, et tegu on sogasest veest kala püüdmisega, kus lisaks kõigele võivad otsad ka vette viia.
Riigi ja omanike vahelised tehingud maaga on ajalooliselt kurikuulsad. Meenutada tasub kunagist maadevahetuse afääri, mille käigus anti pistise eest mõjukatele omanikele looduskaitsealuste kinnistute eest vastu hinnalisi arenduspotentsiaaliga krunte. Afääri avalikuks tuleku järel lõpetati maade vahetamine ära kui liiga korruptsiooniohtlik, praegu saab looduskaitsealuste piirangutega krunte riigile üksnes müüa.
Kuigi müük toimub maa hindamise alusel, on ametnikele jäetud otsustusruum sedavõrd suur, et sama krundi eest võiks seda eri viisil hinnates maksta väga erinevat hinda. Ja praktikas seda pahatihti ka tehakse.
Kõige markantsem näide on Emajõe-äärne seitsme hektari suurune üleujutusalune lammi-madalsoo krunt Tartus, mis jääb üleujutuste ajal vee alla. Sel põhjusel on peaaegu kogu krundi alale kehtestatud ranna ja kalda ehituskeeluvöönd. See tähendab, et tegu pole elamumaaga, mis peaks hinda tublisti vähendama. Ometi suutis maa omanik, suurettevõte AS Nordecon saada maale hindamisakti elamumaa hinnaklassis ja riik ostiski maatüki selle hinnaga ära.
Ametnikele jäetud otsustusruum maa hindamisel on sedavõrd suur, et sama krundi eest saab maksta väga erinevat hinda. Et vähendada korruptsioonivõimalust, tuleb reegleid täpsustada.
Iseenesest on ametnikest väga suuremeelne otsustada maade ostmisel omaniku kasuks, sest riik on selliste tehingute puhul alati omaniku suhtes jõupositsioonil. Peab ju omanik arvestama riigi seatud looduskaitsepiirangutega ja huviga rajada ühiskondlikult olulist taristut.