Eestlane on alati maal elamist kõrgelt hinnanud. Kui väikse irooniaga on öeldud, et eestlase ideaalne kodu asub ühtaegu metsas ja Tallinna kesklinnas, siis see tähendab maalise elukeskkonna kõrval soovi tarbida õppimisvõimalusi ja kultuuri, mis on kättesaadav linnas.
Vastusena lõuna-eestlastele, kes räägivad «ülestõusust» oma elukeskkonna ja kultuuri kaitseks «ülbete» põhja-eestlaste vastu, tuleks mõelda hoopiski kogu linnavälise rahva kaitsmisele. Mille või kelle eest – rahapõhise optimeerimise eest! Linnavälise kultuuri – maaraamatukogude, väikekoolide, maal tegutsevate kogukondlike tegevuskeskuste, aga ka väikelinnades paiknevate gümnaasiumite, huvikoolide ja teatrite kaitsmisele – asugu need lõuna-, lääne-, kesk- või ida-Eestis. Külaelanike «karistamine» ebaõnnestunult teostatud või pooleli jäänud haldusreformi tagajärgede pärast on suur ebaõiglus.
Väikese riigi juhid ja poliitikud peaksid ometi mõistma, et väike (-linn,
-kool, rahvamaja) ei tähenda vähetähtsat, tühist, midagi sellist, millest võib kergekäeliselt ja süümepiinata loobuda.
Kodulähedaste väikekoolide väga oluline eripära on ka see, et lapsed saavad neis käia ise. Sõjaeelses Eesti Vabariigis korraldati haridusvõrk nii, et valdav osa algkoolilapsi sai käia koolis kuni kolme kilomeetri kaugusel. Ja lapsed käisidki, neid ei viidud-toodud ega sõidutatud ka bussidega. Polnud siis muret, kuidas lapsi rohkem õue ja liikuma saada.
Ja veel mõned arvud järele mõtlemiseks kõigile poliitikutele, kes nuputavad, missuguste nippidega tõsta iivet. Maalise elukeskkonnaga piirkondades elab 26% kõigist Eesti sünnitusealistest (16–45-aastastest) naistest. Aga viimase kolme aasta jooksul (2019–2021) on neis piirkondades sündinud 30% Eestis sünnitatud lastest. Vana tõdemus – lapsed sünnivad maal (kus on rohkem toonekurgi), kehtib tänapäevani.
Ja kui meenutada Eesti Vabariigi Põhiseaduses märgitud eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimise tagamist, siis järeldub statistikast, et selle eesmärgi nimel tuleks maalisi ja väikelinnalisi elupiirkondi eelisarendada, seda eriti keele ja kultuuri arengut toetades, selle asemel et lühinägelikel majanduslikel kaalutlustel elu neis kokku tõmmata.
Väikese riigi juhid ja poliitikud peaksid ometi mõistma, et väike (-linn, -kool, rahvamaja) ei tähenda vähetähtsat, tühist, midagi sellist, millest võib kergekäeliselt ja süümepiinata loobuda.