Eelmisel nädalal ilmnes, et kultuuriministeerium maksab peaaegu kõigile töötajatele aasta lõpus jõulupreemiat, keskmiselt 2500 eurot. Teistes ministeeriumides preemiat ei maksta, küll aga on olemas tulemustasude süsteem, mille järgi võib ametnikule maksta aastapalgast kuni 20 protsenti tulemustasu. Lähtuvalt töötaja individuaalsest tööpanusest enamikus ministeeriumides seda ka makstakse.
Küllap ongi aasta jooksul tehtud väikeste lisatööde tasu jõulukuul välja maksmine niihästi motiveeriv kui ka põhjendatud. Seevastu kõigi ametnike vaip-premeerimine paneb juba kulmu kergitama. Võib-olla kultuurivaldkonnal lähebki väga hästi, aga sellisel juhul eeldaks, et sama kohtlemine on võimalik valdkonnas tervikuna. Et kui saavad kõrged kultuuriametnikud, siis saavad sama laialdaselt ka tavalised raamatukoguhoidjad, muuseumitöötajad ja teised kultuuritöötajad. Vastasel korral paistab nii, et kes on lihapottidele lähemal, sellel on ka rammusam leem.
Tippametnike palgad on oma valdkonna teiste töötajate palkadega võrreldes alati olnud kõrged, kuid kõik saavad aru, et põhimõtteliselt on see õigustatud, kui vahe ei ületa avalikkuse taluvuse piiri. Näiteks paar aastat tagasi tekitas uue haridus- ja noorsooameti erasektorist tulnud juhi kõrge palk laialdast arutelu. Inimene lahkus aga ametist juba aasta pärast ilma põhjendusteta ja uue juhi palk kujunes oluliselt tagasihoidlikumaks.
Kui maksumaksja kulul saavad tippjuhid aastas viisteist kuupalka, siis ületab see lihtsalt sündsuse piirid. Kokku hoida saab ja tuleb avalikkuse õiglustunde rahuldamiseks.
Seega ei ole päris õige põhjendada tippjuhtide ülikõrgeid tasusid konkurentsi ja pädevusega, see on suuresti ettekääne. Kokku hoida saab ja tuleb avalikkuse õiglustunde rahuldamiseks.