Ei maksa teha mineviku loovinimeste olemusele liiga ja mälestusele korvamatut kahju, seostades neid kriminaalse riigikorralduse ideoloogilise kunstiga, mille tootmine polnud tihti nende vaba valik, kirjutab orientalist, teoloog ja assürioloog Peeter Espak.
Peeter Espak ⟩ Punamonumentide allesjätmine on eesti rahva ja kunstnike taasohvristamine (8)
Viimasel ajal on esitatud avalikkuses mitmeid kummalisi seisukohti, nagu polekski punamonumentide ja muude inimsuse- ja rahuvastaseid kuritegusid õilistavate sümbolite eemaldamine avalikust ruumist meie riigi jaoks prioriteet. Sotsiaalkonstruktivist ja uue ajalooteaduse üks peamisi maaletoojaid Eestisse Marek Tamm läks isegi nii kaugele, et nimetas meie justiitsministrit seonduva seadusandluse edendamise eest julgeolekuohuks riigile. Tamm edendas ka narratiivi, nagu oleks nõukogude sümboolika eemaldamise teema alles nüüd Ukraina sõja tõttu ühiskonnas aktuaalseks muudetud ning justkui oleks tegu hoopiski valimiste kontekstis populistliku häältepüüdmise kampaaniaga. Seda aga olukorras, kus kõik meie erakonnad maailmavaatest sõltumata on pigem monumentide ja sümboolika eemaldamise poolt ning vahe seisneb pigem ainult retoorikas. Ukraina sõda, mis Tamme sõnul on alles nüüd tekitanud vajaduse asuda nõukogude sümboolikat kriitilise pilguga üle vaatama, ei alanud aga samuti mitte selle aasta veebruaris, vaid juba kaheksa aastat tagasi. Tamm väidab, et Eesti avalikkuses polevat tegelikult punamonumentidega mitte mingisugust suur muret ja «see probleem on suuresti välja mõeldud». Tegutsetavat «lihtsalt omaenda valijagrupi huvides, mitte Eesti riigi ja ühiskonna huvides».[1]