Tänane Postimees kirjutab, kuidas 2023. aasta riigieelarves on mõistetavalt suurenenud kaitsekulutused, ent samamoodi läheb palju toetusteks ja palgakasvuks. Ukraina sõda on sundinud enamikku NATO riikidest suurendama kaitsekulutusi ja see on sõjale paratamatu reaktsioon. Samamoodi on Ukraina sõda pannud kasvama hinnad, see asjaolu on aga sundinud valitsuskoalitsiooni riigieelarves suurendama toetusi.
24. veebruaril alanud suur sõda Ukrainas lõi õhustiku, kus vajalikud olid kiired reageeringud ja inimestele turvatunde loomine. Toetuste maksmine nii üksikisikutele kui ka ettevõtetele oli osa sellest. Tuleb meenutada ka sõjale eelnenud koroonapandeemiat, mis lõi pinna alt paljudel inimestel ja ettevõtetel.
Sellegipoolest peavad poliitikud küsima, kui jätkusuutlik on säärane eelarve menetlemine ja kas on võimalik, et kriisieelarve muutub alaliseks poliitikaks. Parempoolsete riigikogu liikmel Siim Kiisleril oli täiesti õigus küsida, kas edasi tuleb negatiivne eelarve, kärped, maksutõus või Kreeka. Viimasega viitas Kiisler Kreeka maksujõuetusele, kui Kreeka laenas end lõhki, näidates samas Euroopa Komisjonile fiskaalseid valeandmeid. Sellest tegevusest sündis üks Euroopa Liidu tõsisemaid rahakriise, kus ühendus oli väga lähedal Kreeka väljaviskamisele euroalast. Paralleelselt möllanud majanduskriisis aitasid Eesti hädast välja just kärped ja reservid, mida oli mõistliku eelarvepoliitikaga kogutud. On selge, et toetuste lisamine ei saa lõputult kesta – oleks vaja välja töötada mehhanism, kuidas täita riigieelarvet Ukraina sõja tingimustes.
Obstruktsiooni puudumine või üldse riigieelarve põhimõtteline kritiseerimine opositsiooni poolt näitab samuti demokraatia nõrkust, kui opositsioon ei tee seda, mida see peaks tegema – kritiseerima valitsust.