Peame seda meelde tuletama saateks kolmapäevase Postimehe majanduskülje artiklile, mis meenutab Eesti lubamatult aeglast tegevust põhimaanteede ohutuks muutmisel. Riik võttis üheksa aastat tagasi Euroopa Komisjoni ees kohustuse ehitada Euroopa teedevõrku kuuluvad maanteed 2030. aastaks nõuetele vastavaks.
Paraku on praeguse tempo juures selge, et Tallinn-Tartu-Võru-Luhamaa ning Tallinn-Pärnu-Ikla 2+2- või 2+1-rajalisteks ehitamine pole selleks ajaks peagi enam võimalik. Ja kahtlemata on Eestis kahele suurmaanteele lisaks veel hulk kohti, kus teed hädasti remonti vajavad.
Tallinna-Tartu neljarajaline tee jõudis aasta-aastalt venides tänavu lõpuks Mäoni, kuid see pole midagi, mille üle uhkust tunda. Viivituste hind pole ei rohkem ega vähem kui hulk kaotatud elusid.
Kuna riigieelarve strateegia järgi on teehoiuraha nähtavas tulevikus languses, siis peame järeldama, et meie mahajäämus üksnes kasvab. Värskelt avaldatud teehoiukava järgi ei ehitata 2025. ja 2026. aastal Tallinna-Tartu ja Tallinna-Pärnu maanteel ümber ühtegi lõiku. See aga tähendab vältimatult, et 2030. aasta eesmärgiga minnakse lati alt läbi.
Suurteede ehituse täielikule pausile panekut ei saa õigustada Ukrainas toimuva sõjaga ega suure hulga «ootamatute» küsimustega, mida meil selle tõttu tuleb lahendada. Poliitikutele tuleb meenutada Vanapagana-juttudest tuntud küsimust «Kes tegi?» ja panna nad tunnistama, et eks ikka «Ise tegi», kes muu.
Suurteede ehituse täielikule pausile panekut ei saa õigustada Ukrainas toimuva sõjaga ega suure hulga «ootamatute» küsimustega, mida meil selle tõttu tuleb lahendada.