Vastutustundega inimene istub rooli ilma promillita veres. Eeldame seda kõigilt liiklejatelt. Ometi on alkoholi tarvitamisega seotud iga kolmas surmaga lõppev liiklusõnnetus Euroopas.
Kuidas tagada, et liikluses keeraksid rooli vaid kained juhid? Räägitud on karistuste karmistamisest ja politsei töö tõhustamisest. Kuna nendele meetmetele viitas eelmisel nädalal ka liiklusjurist Indrek Sirk, siis pikalt nende analüüsil ei peatuks. Kokkuvõtvalt võib öelda, et olemasolevate võimaluste juures ei anna need maksimaalset soovitud efekti.
Juba 2008. aastal kirjutasin ühest lihtsast aga äärmiselt tõhusast lahendusest, alkolukust, mille kasutuselevõtu analüüsi on Soome ja Rootsi eeskujul nüüd ette võtnud ka meie majandus- ja kommunikatsiooniministeerium. Tookord pidasin silmas alkoluku paigaldamist eelkõige suurema sotsiaalse vastutusega roolikeerajatele, nagu liinitakso- või bussijuhid. Nüüdseks olen aga seisukohal, et peame muutma alkoluku kohustuslikuks kõikidele autojuhtidele.
Alkoholilukk on seade, mille eesmärk on aidata juhil teha kaineid otsuseid, ennetada joobes olekus sõiduki juhtimist ning väga rängalt lõppevaid liiklusõnnetusi.
Tegemist on sõiduki süütesüsteemiga ühenduses olev tehnilise seadmega, mis enne auto käivitamist nõuab seadmesse puhumist, et kontrollida väljahingatava õhu koostist. Esimene autotootja, kes pakub alkolukku lisavarustusena sarnaselt stereosüsteemiga on Volvo.
Seadmes kasutatakse kütuseelemendi-tehnoloogiat ehk täpselt sama tehnoloogiat nagu enamik Euroopa politseijõududest. Auto ei käivitu enne, kui juht on puhunud juhtmeta käsiseadmesse. Tänu kõrgtehnoloogilistele anduritele ei ole seadet võimalik petta kasutades väliseid õhuallikaid, näiteks pumpa. Samuti pole võimalik sellist seadet sõiduki süütesüsteemi rikkumata ja autot kahjustamata maha võtta.