Olid ajad, kui ministritel oli veel kombeks tagasi astuda, kui nende valdkonnas leidis aset mõni tõsisem rikkumine. See toimus loomulikult ja vahetu reaktsioonina juhtunule, nagu ongi kõige õigem. Viimasest ajast on aga vähemalt paar näidet, et poliitilise vastutuse võtmise suhtes on poliitikute «närv karastunud» – kuni süüdi mõistetud ei ole, ei kavatseta lasta juhtunul oma tegemisi mõjutada, rääkimata tagasi astumisest.
Poliitiline kemplemine riigikogus saavutas sel aastal samuti uue, seninägemata taseme, kus opositsioonile omast obstruktsioonitaktikat hakkas kasutama valitsuserakond, ähvardades parlamentaarse protsessi niigi äreval sõja-ajal lihtsalt seisma panna. Sest erinevalt valitsusest ei ole opositsioonil võimalik usaldushääletusega obstruktsioonile lõppu teha.
On arusaadav, et selline politikaanlus ei mõju hästi mitte üksnes demokraatia, vaid ka riigikogulaste tervisele. Tänases lehes jagavad oma mõtteid inimesed, kes on riigikogu liikmena söönud rahvasaadiku leiba, kuid on sellest mingil põhjusel loobunud. Nii mõnigi neist toob esile, et üks lahkumise põhjuseid on hääletustel tekkiv vastuolu isiklike veendumuste ja erakonnadistsipliini vahel. Mõnele tekitas see vajaduse töölt tulles duši alt läbi käia, kuid hommikul peeglisse vaadates pidi siiski tunnistama, et pole iseendaga rahul.
Saadikute isiklik otsustusruum riigikogus on kahanenud. Kuni ühiskond reageerib parlamentarismi erosioonile üksnes õlakehitusega, saab olukord minna vaid halvemaks.
Võõrandumist tõdes ka riigikogu nelja koosseisu kuulunud Jüri Adams. Võrreldes algusaegadega on riigikogu kaotanud palju oma initsiatiivikusest ning muutunud tasapisi valitsuse ettevalmistatud eelnõude kummitempliks. Suuresti on riigikogu rolli vähenemine tingitud just erakonna tagatoapoliitikast, kus saadiku isiklik vastutus on pidanud alla vanduma parteipoliitikale. Sellises süsteemis on eelnõude menetlemine ennustatav kohtade jaotuse põhjal.