Tegevpoliitikud leiutavad seevastu mitmesuguseid põhjendusi, miks seda mitte teha. Ka eilsel riigikogu põhiseaduskomisjoni istungil korrati ammust habemega argumenti, et äkki võiks erakondade rahastamise süsteemi hoopis enam muuta, andes kontrolliülesanded tänase ERJK asemel riigikontrollile.
«Habemega» on see argument sellepärast, et kui Keskerakonna juht Jüri Ratas oli peaminister, siis tekkis tont teab kust eelnõu, millega taheti ERJK senisel kujul likvideerida ning kontroll ümber korraldada. Algatuse tagant paistis Keskerakond, kes oli kimpu jäänud 50 000 euro suuruse annetuse päritolu selgitamisega.
Õnneks nägi avalikkus tolle mageda katse läbi ja sellest eelnõust asja ei saanud. Paraku paistab, et osa poliitikuid teeb kulisside taga paanilist tööd, et asja ei saaks ka kevadel justiitsministeeriumis valminud eelnõust, mis lahendaks aastaid ERJK tegevuspädevust piiranud kitsaskohad.
Esiteks vajab ERJK alust, et saaks küsida dokumente ja teavet kolmandatelt isikutelt. Näiteks kui erakonnale tehakse kahtlane annetus, siis saab komisjon küsitleda erakonda, kuid annetuse tegija võib lihtsalt järelepärimisele vastamast loobuda. Siin tuleb ERJK pädevust laiendada.
Teiseks peavad keelatud annetuse vastuvõtmisega kaasnevad tagajärjed olema mõjujõulised. Annetus tuleb näiteks ühe kuu jooksul tagastada või siis kantakse see sundkorras riigieelarvesse, pidades vastava summa kinni erakonnale riigieelarvest makstavast rahast.
ERJK tegevusmudel on end igati tõestanud, mingeid suurmuudatusi pole vaja. Konkreetsed ja selged asjad tuleb korda teha, ja kiirelt – enne valimisi.