See on ühest küljest «tavalise inimese» arusaam tänapäeva kunstnikust kui elukaugest. Kuid teisalt on see ka kaasaegse eesti kunstniku arusaam iseendast. Miks muidu pole kuulda kunstnike, loominguliste visionääride, kujutavate mõtlejate ja kultuuriliste eremiitide jõulist ning kallutamatut häält meedias? Ja mitte ainult internetis, vaid meedias laiemalt.
Kunstnikke ei ole kuulda, näha ega tunda. Kunstnikud pole arvamusliidrid. Küsimus pole selles, kas eestlastele oleks vaja «harivaid» kunstisaateid ja kaasaegset kunsti tutvustavaid programme. Küsimus on: miks eesti kunstnik ei kõnele?
Eesti kunstnik pääseb enamasti meediasse mingit numbrit näidates või mõnd numbrit tehes. «Kõige kallim maal eesti kunstituru ajaloos», «kunstnik šokeeris publikut», «kunstnik eksis Genfi konventsiooni vastu», «kunstnik loob rahvusliku laenguga taiese», «kunstnik võitis auhinna», «kunstnik suri» jne. Selliste pealkirjadega võib näitlikustada kunstniku rolli meie meedias. Eesti kunstnik on rahul, kui meediasse saab, põlgab seda või on nii nõrk, et ei püüa ei üht ega teist. Nii võiks arvata. Kuigi selles on ka palju tõtt, jätab see siiski välja kunstniku ühe kõige olulisema rolli. Suhtleja ja suhestuja rolli.
Meil on olnud kunstihariduslik katkestus viiekümneks aastaks. Kuigi põhiline osa moodsast kunstist imbus ka Nõukogude ajal varem või hiljem läbi, ja kuigi praeguseks on eesti kunstnik läbi mänginud kogu 20. sajandi kunstniku võttestiku ja saanud seega kaasaegseks, haigutab eestlase hariduses hiiglaslik ning enamiku jaoks ei kunagi täituv kunstihariduslik auk. Eestlane ei mõista kaasaegset kunsti, on selle suhtes hoolimatu või vaenulik. Eestlane ei mõista, kust see kunst tuleb. Ta ei tea, miks, tihti ei tahagi teada ja imestab, miks kunsti ikkagi vaja on ning miks ta pagan nii kole on. Enamik otsib kunstist vaid esteetilisi väärtusi, jättes sisulise ja kontseptuaalse tähelepanuta. Ühesõnaga, heal juhul on eestlase kunstiteadlikkus eelmise sajandi alguse tasemel. Võib küll nõustuda, et ses osas pole Eesti suurt erinev kestvama järjepidevusega kultuurimaadest ja et vähemalt veel eelmisel kümnendil ei pretendeerinudki kunst arusaadavusele. Kuraatorid ja kunstiteadlased on n-ö kunsti vahendamise «suure teaduse» nimel unarusse jätnud. Jah. Kuid keskendun siin vaid eesti kunstniku rollile ja praegustele võimalustele.