Seda, et maamaksu kasvust ei teki šokiefekti, näitab ka kohalike omavalitsuste reaktsioon. Maamaksu täpne määr jääb kohalike omavalitsuste kehtestada, kuid nood ei prognoosi mingisugust hüppelist tõusu oma eelarves. Võib samas eeldada, et kohalike omavalitsuste side oma tööandjate ja maaomanikega suureneb, sest inimesed teavad, kuhu nende maksud lähevad.
Postimehelegi ütles Kanepi valla Kellamäe talu peremees Kaido Kõiv, et ta maksab kohalikule omavalitsusele rõõmuga suuremat maksu. «Kuna maamaks läheb kohalikule omavalitsusele, siis võib seda rõõmuga maksta ka siis, kui see paarikümne euro võrra aastas kasvab,» ütles ta, viidates sellelegi, et suurenenud maamaks tähendab ka suuremaid rendihindu.
Riigimaade rentimisel hakkab kehtima aga samataoline rendimäär. See on kooskõlas maa hindamise regulaarsuse sisseviimisega. Iga riikluse areng on tähendanud riigi suuremat teadlikkust sellest, mis tema sees toimub. Selleks on riigil näiteks rahvaloendused, maksu- ja rahasüsteem ning kontroll oma piiride üle. Riigieelarve planeerimine õnnestub seda paremini, mida selgemalt riik teab oma varade väärtust.
Muidugi tähendab igasugune reform ja maksude muudatus mõningast segadust. See on paratamatu. Seda segadust ei tohi aga enda kasuks keerata potentsiaalsed aferistid ja tankistid, kes üritavad kasu lõigata maad omavate vaesemate inimeste olukorrast, kus iga väljaminekut kaalutakse hoolikalt. Siin peab riigi kommunikatsioon ja järelevalve olema selge ning ühemõtteline. Seda kommunikatsiooni tuleb aga korraldada kohalikel omavalitsustel, kes teavad oma inimesi kõige paremini.