Tänases lehes on põhjalik analüüs sellest, kuidas kalapüügiseaduse muudatuse eelnõu naeruväärsete ettekäänetega püüab Peipsi, Lämmijärve ja Pihkva järve kalapüügikvoote rannakalurite arvel suurtele kalastusettevõtetele ümber mängida.
Seni on kõik kalurid võinud oma püügilubadega püüda igaüks nii palju, kui suudavad, seni kuni kogu Eesti kalakvoot vastava liigi puhul saab täis. Selline kalapüügikorraldus on konkurentsipõhine – kes on parem ja töökam kalur, püüab rohkem ja teenib rohkem. Ja rannakalur ongi olnud oma mõne võrguga suhteliselt edukam kui suured ettevõtted paljude võrkudega.
Uus kord kehtestaks kvoodi iga püügiriista kohta eraldi. See tähendab, et põhimõtteliselt kirjutataks iga kaluri teenistusele ka lagi ette. Rannakalurid uue seaduse jõustumisel end enam ära majandada ei suudaks.
Eelnõu põhjendused on pehmelt öeldes naeruväärsed. Väidetavalt püütakse hooaja alguses kogu kvoot väga kiiresti välja, mis tähendab, et kala tuleb hakata külmutama, see on kulukas ja pealegi ei taha eesti inimene külmutatud kala. Kui nii, siis jagatagu aastakvoot nädalate või kuude peale, mis teoorias võiks püügi intensiivsust tasandada. Kogenud rannakalurid siiski ütlevad, et kala tuleb lühikeseks ajaks ja siis tulebki püüda, niipalju kui saab.
Samas kasvaks seadusemuudatusega oluliselt administreerimiskulud, sest arvet tuleb pidada iga püügivahendi kohta eraldi. Ühesõnaga uus süsteem tuleks keerukam ja kulukam ning selle kasu kalandusele tervikuna enam kui kaheldav.
Kalapüügiseaduse muudatus mõistaks rannakülad sisuliselt väljasuremisele. See otsus oleks läbinisti ebaõiglane rannakalurite suhtes ja ka regionaalpoliitiliselt tagurlik.