Riigikogu keskkonnakomisjoni esimehe Andres Metsoja osalemine metsarahva päeva reklaamis tähendab selget huvide konflikti. Juhtumil on nii sise- kui ka välispoliitiline mõõde.
Esmapilgul paistab, et Isamaasse kuuluva Metsoja osalus on täiesti süütu, sest reklaam kutsub inimesi metsa tulema. Kuid nagu näitab tänane Postimees, on oluline reklaami taust, sest metsarahva päeva korraldab peamiselt metsatööstureid ja suurmetsaomanikke esindav Eesti Metsaselts ning seda toetab rahaliselt keskkonnainvesteeringute keskus (KIK). Ent Metsoja juhib riigikogu keskkonnakomisjoni esimehena Eesti metsapoliitikat, mille üks osa on ka KIK, mille nõukogu üheksast liikmest neli määrab ametisse riigikogu keskkonnakomisjon.
Seega on tegemist selge huvide konfliktiga. Peab ju keskkonnakomisjoni esimees olema – mitte üksnes näima – neutraalne arbiiter eri huvigruppide vahel. Metsoja võib ju väita, et ei saanud reklaami eest raha, aga selge sõnum on antud sellegipoolest, kelle paadis riigikogu keskkonnakomisjoni esimees on. Metsandus pole mingi süütu valdkond, seal ringlevad ikkagi miljonid eurod – järelikult on mängus mõne lobigrupi suured huvid.
See pole paraku esimene kord, kui Eesti poliitik on reklaamis osalenud. Nii astus näiteks mõni aasta tagasi Tallinna kunagine abilinnapea, toona roheliste ridadesse kuulunud Züleyxa Izmailova üles Pere Optika prillipoe reklaamis.
Metsoja võib ju väita, et ei saanud reklaami eest raha, aga selge sõnum on antud sellegipoolest, kelle paadis riigikogu keskkonnakomisjoni esimees on.
Metsoja osalemine reklaamis satub ka ajale, kui inimeste usaldus riigi vastu on saanud murendavaid hoope. Kui mõelda näiteks sel nädalal lahvatanud keskerakondlase Siret Kotka korteriskandaalile, reformierakondlasest rahandusministri Keit Pentus-Rosimannuse valimisele Euroopa Kontrollikotta või kõrgemate riigiametnike palgatõusule, ei vaata vastu just paljulubav pilt.