L, 1.10.2022

JUHTKIRI ⟩ Eesti esindaja Euroopa Kontrollikotta võiks saada ametisse läbipaistvalt

Postimees
Eesti esindaja Euroopa Kontrollikotta võiks saada ametisse läbipaistvalt
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 20
Päeva karikatuur
Päeva karikatuur Foto: Urmas Nemvalts
  • Inimeste sobivust Euroopa Liidu ametikohtadele tuleb avalikult arutada
  • Kriitikat ei tohi kuritarvitada punktide saamiseks poliitilises võitluses

Eesti ühiskond peab olema õigusriigile kohaselt nii läbipaistev kui võimalik, see reegel kehtib ka Euroopa Kontrollikoja esindaja suhtes.

Koalitsioonipartnerid Reformierakond ja Isamaa on sattunud konflikti sellepärast, et Reformierakonna kandidaat Euroopa Kontrollikotta rahandusminister Keit-Pentus Rosimannus on määratud Eesti esindajaks kiirustades ja riigikontrolöri ebapiisavalt, vaid telefoni teel informeerides. Isamaa arvates määras Pentus-Rosimannus sisuliselt ennast ise sellesse ametisse ning see rikub korruptsioonivastaseid reegleid.

Postimees on seisukohal, et Eesti esindaja Euroopa Kontrollikojas on väärikas ametikoht ja ühiskonnal peaks olema piisavalt aega kandidaatide üle arutada. Pentus-Rosimannuse kandidatuur ei ole ilmtingimata halb, kuid tema ametisse saamine ei tohiks juhtuda päris kinniste uste taga. Kinnisus ja kiirus ametite määramisel vähendavad inimeste usaldust oma riigi vastu. Kriisis tuleb selliseid asju vältida.

On selge, et erinevalt Euroopa Parlamendi saadikukohast ei saa kõik Euroopa Liidu ametikohad olla rahva poolt valitavad. Kuid seda enam tuleb arutada avalikkuses inimeste sobivust olulistele Euroopa Liidu ametikohtadele.

Meie esindaja kontrollikojas peab olema saanud positiivse vastuse nii Eesti avalikkuselt kui ka Euroopa Liidult. Kas Keit-Pentus Rosimannus saaks need vastused?

Töö Euroopa Kontrollikojas on oluline, sest see institutsioon kontrollib rahakasutust Euroopa Liidus. Arvestades hiigelsummasid, mis käivad läbi Euroopa Liidu, peab kontrollikoja liikmetel olema tugev pädevus rahaasjades ja avalikus halduses ning arusaam sellest, missugused on Euroopa Liidu toimimismehhanismid. Sestap ei saa sinna saata suvalist inimest – meie esindaja kontrollikojas peab olema saanud positiivse vastuse nii Eesti avalikkuselt kui ka Euroopa Liidult. Kas Keit-Pentus Rosimannus saaks need vastused?

Mõneti on Pentus-Rosimannuse kiire ametisse määramine seletatav sellega, et valitsus vahetus, koalitsioonikõnelused kestsid ligi kuu ja muuks polnud palju aega. Kuid mingil ajal tuli teha otsus, kes saata Euroopa Kontrollikotta. Lõpuks ei jäänud kogu protseduurist avalikkusele head muljet.

Samas tuleb peatuda ka poliitiliste punktide kogumisel erakondadevahelises konkurentsis. Ehkki Isamaa vastuseis Pentus-Rosimannusele oleks justkui moraalselt õigetel põhjustel, tasub meenutamist, et eelmised Eesti Kontrollkoja esindajad – Kersti Kaljulaid ja Juhan Parts – on olnud just seotud Isamaaga. Kas Isamaa teeks häält ka siis, kui nende erakonna esindaja saaks kontrollikotta samamoodi kui Pentus-Rosimannus praegu?

Aga ka Reformierakonnal on Pentus-Rosimannusega rauad tules. Kui Kadri Simson sai Euroopa Komisjoni volinikuks ja Juhan Parts Euroopa Kontrollikotta, kaotas Reformierakond oma esindaja kõrgetel Euroopa Liidu ametikohtadel. Kusjuures praegu ei esinda Kadri Simson enam valitsuserakonda. Kõrge ametikoha kaudu jookseb tihti eksklusiivne info erakonda ja paljudest protsessidest on võimalik saada väga hea ülevaade. Seda enam peab olema kontrollikoja esindaja kandidaadiks saamine läbipaistev ja õigustatud.

Märksõnad
Tagasi üles