Ilmselt ei ole Euroopas valitsev energiakriis uudis enam ühelegi eestimaalasele – hirmutavad arvud vaatavad vastu nii elektriarvetelt kui ka tanklapostidelt. Ennast tugevalt Venemaa gaasi- ja naftasõltuvusse mässinud Euroopa peab maksma lõivu selle eest, et aastaid on silmaklappe kandes äri aetud verise despoodiga. Viimase suvekuu alguses hakkavad Eesti inimesed ja ettevõtted aga murelikult talve ootama – kõik märgid näitavad, et põhjapoolse riigina peame sel talvel toa soojana hoidmise eest hingehinda maksma, kirjutab Eesti Õliühingu tegevjuht Mart Raamat.
Mart Raamat ⟩ Sel talvel põleb raha heleda leegiga (2)
Viimastel kuudel on avalikkuse fookuses olnud tanklates rekordiline mootorikütuste hind, mille tõusu vedasid nõrk euro ja maailmaturuhindade pretsedenditu kasv. Nüüd on mootorikütuste hind maailmaturul juunikuiste tippudega võrreldes ligi viiendiku võrra langenud. Euroopa turuosalised on mänginud ümber tarnekanalid ja viinud Vene naftakütuste osakaalu tooteportfellis miinimumini või sarnaselt Eestiga Vene toodetest üldse loobunud. Kuna Eesti mootoribensiini maksukoormus on Euroopa üks kõrgeimaid, pole maailmaturuhindade langus toonud kaasa samas suurusjärgus tanklahindade langemist. Siiski on viimase kuu jooksul arvestatavalt soodsamaks läinud kütusehinnad pannud autoomanikud rahulikumalt hingama. Maailmamajanduse nõrk väljavaade teeb globaalse nafta- ja kütuseturu osalised ettevaatlikuks ja seetõttu ei prognoosita lähiperspektiivis turuhindade hüppelist tõusu.