Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Viktor Jerofejev Venemaal toimub kultuuri lammutamine (1)

Copy
Viktor Jerofejev.
Viktor Jerofejev. Foto: SCANPIX

Löök Moskva parimate teatrite pihta on sõjalise erioperatsiooni loomulik jätk. Vaenlasi otsides avastati nad sügavalt kultuuritagalast, kirjutab vene kirjanik ja kolumnist Viktor Jerofejev.

Mulle hästi tuntud lepingute pikendamata jätmise maski taha peidetud vihkamise, hirmu ja arguse raketirünnaku alla ei langenud mitte ainult teatrijuhtide ideed, vaid ka nende unistused tulevastest lavastustest. On olemas tõelised ohvrid. Eelkõige Kirill Serebrennikovi loodud Gogoli keskus, millele Moskva linna kultuuriosakond andis tagasi teatri seniilset minevikku meenutava igava Gogoli teatri nime.

Mis saab Gogoli keskuse etendustest ja näitlejatest, kes julgesid omada ametlikust erinevat arvamust Ukraina sõja kohta? Mis ära keelatakse, kes teatrist välja visatakse? Kultuuriga võitlemise ulatuse poolest on meie võimud juba võrreldavad bolševike riigipöördega. Ma ei välista, et nad suudavad isegi ületada kuulsusrikast klassivaenlaste tagakiusamist. Siis mõeldi välja nõukogudemeelsete kaasajooksikute kategooria – nüüd ei lähe vaja mitte ainult lojaalsust, vaid ka koeralikku ustavust. Täiesti koletu rünnaku ohvriks on langenud Iosif Reichelgauz, Trubnajal asuva teatri «Kaasaegse mängu kool» pikaaegne juht. Kogu Moskva teatrimaailm tunneb Iosifit kui leidlikku lavastamismeistrit, kes pühendas kogu oma elu loomingule. Tuleb olla tõepoolest agressiivne võhik, et meistri vastu kätt tõsta. Ja lõpuks legendaarne Sovremennik: sellise teatri loomingulistesse asjadesse sekkumine on andestamatu patt.

Tagasi üles