Selliseid arutelusid on olnud enne ja pärast, kuid mõistlikku metsakokkulepet ei ole. Säästlik metsamajandamine peab olema ühisosa, aga kahte rikkust – elurikkust ja metsa kui elatusallikat – pole meil kokku sobitada suudetud. Kõik poliitikute arutelud on jutuvabrikuks jäänudki.
Hiljaaegu saime teada, et keskkonnaminister võib aastast raiemahtu kohendada ühe allkirjaga, ilma õieti kellegagi läbi rääkimata. Üks minister käis välja ühe arvu, siis tuli teine (samast erakonnast) ja määras teise. Võib-olla tuleb peatselt kolmas ja teeb jälle uue otsuse.
Inimühiskonnas sünnivad kokkulepped siis, kui selleks on hulk vajalikke eeldusi. Neist üks peamisi on, et osatakse rääkida samas keeles ning mõistetel, mida kasutatakse, on kõigile hoomatav ühesugune sisu. Asjade hindamisel tuleb kasutada samu mõõtühikuid ja üldmõistetavaid andmete kogumise metoodikaid. Need peavad olema auditeeritavad ja usaldusväärsed.
Eesti metsatagavara hindamine on aga tekitanud rohkesti küsimusi nii metoodika täpsuse kui ka kontrollitavuse suhtes. Sestap ei maksagi imestada, et metsandus on valdkond, kus meil ühiskondlik lepe puudub.
Tahame saavutada selgema ja kriitilisema enesepildi, mis võimaldaks edaspidi Keskkonnaagentuuril ja Eesti avalikkusel teineteisest paremini aru saada.
Sellest lähtudes on Postimehe Fond algatanud projekti «Eesti metsade alternatiivne hindamine», mida sellega seotud eksperdid tänase lehe Fookuse külgedel tutvustavad. Nii tahame saavutada selgema ja kriitilisema enesepildi, mis võimaldaks edaspidi näiteks Keskkonnaagentuuril ja Eesti avalikkusel teineteisest paremini aru saada.