Eesti avalikku ruumi risustavad Nõukogude aja monumendid, mis sunnivad meile peale okupatsiooniaja positiivset imagot. Ometi teame, et Nõukogude okupatsioon ei vabastanud meid, vaid vangistas 50 aastaks. Miks toita järjepanu seda ajaloolist skisofreeniat punamonumentide näol?
Alati saab küsida, kas Eestis pole praegu olulisemat teha kui katsuda jõudu elutute puuslikega. Samas peab vaatama kaugemale hetke utilitaarsusest. Punamonumentidega kaasneb teatud vaimsus, mis end igal sammul taas meelde tuletab. Vastuolu seisneb selles, et me justkui oleks vabad, kuid järgmisel meetril näeme midagi, mis selle väite kummutab.
Selleks et me ise ja meie järeltulevad põlvkonnad kasvaksid üles vaimselt selges õhkkonnas, olekski vaja punamonumendid avalikust ruumist kaotada. Riik peaks siin ulatama abikäe, mitte jätma monumentide küsimust kohalike omavalitsuste otsustada.
Küsimus pole mõistagi ainult Eestis. Pronkssõduri juures käimine ei häirinud 1990. aastail ja 2000. aastate algupoolel kedagi. Ent Moskva alustatud pööre Nõukogude impeeriumi ihaluse poole muutis ka siinsete punamonumentide tähendust. Ukraina sõda keeras sellele tähendusele veel ühe keeru vinti peale. Ei ole põhjust punamonumentide alleshoidmisega seda ihalust alal hoida.
Selleks et me ise ja meie järeltulevad põlvkonnad kasvaksid üles vaimselt selges õhkkonnas, olekski vaja punamonumendid avalikust ruumist kaotada.
Ses plaanis tuleb kiita meie esiisade tarkust, kes ei jätnud alles Eesti Vabariigi vaenlase Viktor Kingissepa hauda, et ei tekiks sellest mingit kultuskohta. Nõukogude Liit oli selle peale nii raevus, et nimetas lausa Jamburgi ümber Kingissepaks ja seda nime kannab see tänase päevani. Hiljem ristis Nõukogude võim Kuressaare samuti Kingissepaks. Ent Kuressaare sai oma nime tagasi. Miks aga toita punamonumentide näol Nõukogude kultust praegu?