Hea uudis on, et meie poliitiku sõnul puudub hetkel otsene sõjaline oht Eestile ja seega on veel aega need kohad välja mõelda.
Oleks võibolla liiga lihtne hakata varjendite puudumises ja laokilejätmises süüdistama Eesti valitsusi. 1990. aastail elati mitte ainult meil, vaid ka mujal külma sõja lõpu eufoorias ning säärastele küsimustele nagu varjendid lihtsalt ei jõutud mõelda. Liiatigi vajasid värskelt taasiseseisvunud Eestis lahendamist pakilisemad küsimused.
Ent nüüdne Ukraina sõda näitab, et aeg on mõelda ka varjenditele. Venemaa pommirünnakud just tsiviilelanike pihta annavad tunnistust sellest, et sõjalise ebaedu tõttu on Moskva frustratsioon pöördunud Ukraina tavainimeste vastu. Meie Eestiski peame olema valmis selleks, et Venemaa ei saaks pommitamisega harilikke kodanikke justkui pantvangis hoida, et sõjalise vastupanu tahet murda. Varjendid aitaksid seda ohtu leevendada.
Ehkki on selge, et riik peab senisest rohkem varjendite loomisse panustama, lasub kohustusi ka inimestel endil.
Liiatigi on meil laiapindne riigikaitse, mis ei tähenda üksnes sõjalist kaitset. Kaitstud peab olema terve elanikkond. Ei saaks öelda, nagu poleks elanikkonna kaitsele üldse mõeldud. 2018. aastal koostatud riigikantselei ja siseministeeriumi dokument «Elanikkonnakaitse kontseptsioon» näeb ette varjumist kui üht võimalust, kuidas elanikke kaitsta.
«Siseruumidesse varjumine koos ventilatsiooni väljalülitamise, kõigi avade sulgemisega ja võimaluse korral akendeta seesmises ruumis püsimisega on peamine kaitsemeede, mis kaitseb inimeste elu ja tervist põlengusuitsust tekkiva, keemilise või radioaktiivse saastumise, aga ka plahvatuse mõjude eest,» nendib see dokument kiretult, rõhutades samas, et varjumine tuleb kõne alla juhul, kui inimesi ei õnnestu sõjapiirkonnast evakueerida.