Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar
Saada vihje

Indrek Sirk: veapunktide mõju liikluskäitumisele

Copy
Politsei Pärnus liiklushuligaani peatamas 18.07.2010
Politsei Pärnus liiklushuligaani peatamas 18.07.2010 Foto: Ants Liigus

Punkte koguda, et inimesi liiklusest kõrvaldada, ei ole lahendus. Veapunktisüsteemi on vaja selleks, et muuta juhtide käitumist, tõekspidamisi ja harjumusi, kirjutab vandeadvokaat Indrek Sirk.

Et kõik ausalt ära rääkida, pean tunnistama, et olen pikka aega olnud igasuguste automatiseeritud sanktsioonsüsteemide suhtes äärmiselt skeptiline. Karistus ja ebameeldivad tagajärjed rikkumiste eest olgu ikka konkreetsele inimesele parajad ja sobivad. Ühe lauaga ei saa kõigile lajatada ja automaatsed süsteemid toodavad sageli ebaõiglust – kellegi suhtes ollakse liiga karm või vastupidi liiga leebe. Aga kõike tuleb vaadata ajalises kontekstis ja võimaluste piires.

Veapunktisüsteemi on Eestis arutatud peaaegu 25 aastat. Esimene ettepanek on pärit eelmise sajandi lõpust ja see nägi ette nõukaaegset talongide augustamise süsteemi, kus mitmekordse rikkumise järel tuli loobuda juhiloast ja tagasi sai selle pärast harivat vestlust ARK büroo juhiga.

Tagasi üles