Matemaatiline analüüs näitas, et sellise puidumüügi korral teenis riik viie aasta jooksul umbes 50 miljonit eurot vähem, kui võinuks hinnanguliselt saada puitu oksjonil müües. Kui riik müüb avalikel oksjonitel puitu kestvuslepingutega võrreldes oluliselt kallimalt, kas siis kestvusleping on korruptiivne?
Postimees ei saanud seda otsesõnu väita ega tee seda ka nüüd. Ammugi ei saa kindlalt öelda, milliseks kujunenuks puidu hind, kui Eesti suurim metsamaterjali müüja pannuks kogu toodangu oksjonile. Mööname siis, et 50 miljonit on üpris hüpoteetiline hinnaerinevus.
Mida me aga üsna selgelt väita saame, on see, et RMK kui riigiettevõtte tegevus pole läbipaistev ning selline praktika pole avalikkusele mõistetav.
RMK puiduturundusjuht Ulvar Kaubi tõttas selgitama, et just kestvuslepingud tagavad Eesti puiduturu stabiilsuse. Kestvuslepingute alusel müüakse palke üksnes töötlejatele ja see moodustab 85 protsenti RMK aastasest puidu müügi mahust.
Sisuliselt tähendab see, et kestvuslepingud on RMK ülekaalukas müügiviis ning oksjonile pannakse pigem see osa raiest, mida on raske prognoosida. Samal ajal on just oksjonimüük päriselt läbipaistev ja avalikkusele kõige arusaadavam.
Tänases lehes oleme seni salastatud lepete sisule lähemale jõudnud. Kahjuks see mitte ei hajuta juba tekkinud kahtlusi, vaid tekitab uusi küsimusi. Ilmsiks saab veel üks kestvuslepingute alusel ostjatele osaks saav eelis.
Nimelt saab ostja hinda mõõtmisega enda kasuks optimeerida ja seda näiteks männipalgi puhul teoreetiliselt kuni 18 protsendi võrra. Kui suured kogused kokku panna, tähendab see taas miljoneid eurosid.