VIGURIGA KAART ⟩ Kirikud ja nende nimed

Taavi Pae
, Tartu Ülikooli Eesti geograafia kaasprofessor
Copy
Maarjamaa kirikute pühendusnimede hulgas on enim mainitud Neitsi Maarja nime.
Maarjamaa kirikute pühendusnimede hulgas on enim mainitud Neitsi Maarja nime. Foto: Taavi Pae, Kiira Mõisja

Pikaaegse traditsiooni järgi on igal kristlikul kirikul oma nimipühak. Õigupoolest pole kristlikus mõttes alati tegemist just pühakuga. Nii kohtame Eesti kirikunimedes ka Jeesust, peaingel Miikaeli (Mihkel), Ristija Johannest, Püha Risti ja Püha Kolmainsust, samuti Vene tsaari Aleksander Teist.

Siinsele kaardile oleme koondanud kihelkonnakirikute, suuremate abikirikute ja linnakirikute nimipühakud, lähtudes luterlikust kirikusüsteemist. Mitme kiriku nimipühakud on andnud täiendust meie kohanimevaramusse. Nii sisalduvad nimipühakud Suure- ja Kolga-Jaani, Kadrina, Maarja-Magdaleena, Mihkli, Jüri jmt kohanimes. Kiriku nimipühakute kirjapildis lähtume mõnikord võõrakeelsest nimevormist (nt Laurentius), teinekord aga oleme pühakunime eestistanud (nt Jaan). Paljudel juhtudel polegi aga täpne nimipühak teada, sest samanimelisi pühakuid on ajaloos olnud mitmeid.

Nii näiteks leiab siinselgi kaardil Ristija Johannese, apostel Johannese (kaardil Jaan) ja Johannes Almuseandja. Näiteks viimane neist on andnud nime nii kihelkonnale kui ka kirikukülale Saaremaal (Jaani). Eestis enim levinud nimipühaku nimi on Maarja. Siinkohal tuleb vahet teha Neitsi Maarjal ja Maarja Magdaleenal ehk Maarjal, kes on pärit Magdalast. Just Neitsi Maarja on see, kellele on pühendatud Vana-Liivimaa, ja seetõttu esineb temanimelisi kirikuid meil kõige rohkem. Kahel kihelkonnakirikul Eestis nimipühak puudub. Need kirikud on suhteliselt uuemad (kihelkonna)kirikud Hargla ja Iisaku.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles