Hiljuti ilmus Postimehes artikkel («Liiva, kruusa ja killustiku pärast käib sõda», Ülle Harju, 6.11.2021), milles räägitakse, et liiv, kruus ja lubjakivi muutuvad aina defitsiitsemaks, sest poliitikud ei julge anda lube uute kaevanduste avamiseks ja vanade laiendamiseks, pigem on populaarne olla kaevandusvastane. Ehitus käib aga üle Eesti täistuuridel, kohe-kohe lähevad ka Rail Balticu trassil suuremad ehitustööd lahti – millega siis katta aina kasvav materjalivajadus?
Tellijale
Martin Kärner: karjäärile on alternatiiv!
Praeguste arvutuste kohaselt jagub olemasolevate killustikukarjääride ressursist olenevalt kasutusintensiivsusest kolmeks kuni viieks aastaks, mistõttu tuleks kiiremas korras kaaluda tänapäevaste insenertehniliste lahenduste kaasamist. Näiteks aitavad raskete koormuste kandmiseks ja materjalikihtide vähendamiseks mõeldud geosünteetilised materjalid vähendada nii kasutatava liiva, kruusa kui ka killustiku kogust. Kokkuhoid juba ainuüksi ca paarikümne protsendi võrra aitaks pikendada olemasolevate karjääride kasutamist mitme aasta jagu. Kui kasutada kvaliteetseid lahendusi, ei anta järele ka lõpptulemuse kvaliteedis ega kestvuses, veelgi enam – uudsed lahendused annavad aina paremaid tulemusi.