Eesti kõrghariduse reformimine meenutab Oskar Lutsu «Kevades» jutuks olnud meest, kel hirmus tahtmine kuhugi minna, kuid kel pommid käsis-jalus. Aga aega pole meile antud, sest muu maailm liigub meie eest lihtsalt ära.
Laupäevase Postimehe nädalalõpulisa andis ülevaate Eesti kõrgharidusreformi hetkeseisust. Lood ei ole kiita, sest valikute tegemine on takerdunud poliitilise otsustamatuse ja asendustegevuse taha.
Nii kirjutas kunagine haridusminister, TÜ ja TTÜ endine rektor Jaak Aaviksoo, et haridus- ja teadusministeeriumi hariduse ja teaduse arengukavad ei tegele reaalsete probleemide ja nende lahendamisega. « Need ilusad, ontlikud ja poliitkorrektsed konsensusdokumendid, kus kõik tähtsad märksõnad on ilusasti ritta seatud, tegelevad suuresti näivuse loomise ja kõigile meeldimisega. Tegelik elu on aga täis probleeme ja nende lahendamiseks tuleb teha valikuid,» nentis Aaviksoo.
Põhimõtteliselt tuleb kõrghariduse reformimisel kasutada nelja mudelit. Nendeks on rahastamisleping koos sisendipõhise valemiga, haridusosakud, tulemusrahastus või koolituslepingud ja -hanked. On selge, et igale mudelile vastab mingisugune huvirühm.
Poliitika tähendabki valikute tegemist ja ühe huvirühma eelistamist teisele. Kõigile ei saa meeldida ja paigaltammumine pole Eesti huvides. Kuid kõrgharidusreformi hädaks on asjaolu, et selle teostamine ei anna kohe poliitilisi punkte ja tulemused võivad olla tuntavad alles aastakümnete pärast. Pikema perspektiiviga poliitilised otsused on rasked, aga keegi peab neid tegema. Muud võimalust ei ole.
Poliitikuil on aeg hakata otsuseid langetama ja kindlasti peaks kõrghariduspoliitika olema üheks võtmeteemaks riigikogu 2023. aasta valimiste eel.