/nginx/o/2021/10/31/14175793t1h735e.jpg)
- Steinerpedagoogika võrsus romantilisest traditsioonist
- Lastevanemate aja vabastamini on kooli tähtis funktsioon
- Waldorfi koolid säilitavad olulist teadmust
Waldorfi koolid pakuvad nagu Gaia koolidki alternatiivi ilmavaatele, mis puurib maailma ressursinäljas inseneripilguga, kirjutab toimetaja Mihkel Kunnus.
Lugeja käsutuses olev rubriik on seekord pühendatud Waldorfi koolile, kusjuures küljed on sisustatud allhanke korras ja mõneti (waldorf)pedagoogiliselt. Nimelt tegi need intervjuud Tartu Waldorfgümnaasiumi koolilehte toimetav abiturient Johannes Peetsalu. Ega inimlaps muidu asja selgeks saa, kui ise ei proovi ja katseta!
Kaugemalt vaadatuna või kehvema lahutusvõimega vaimusilmale võiks paista waldorfikoolindus midagi sarnast Gaia kooliga ja paljus see kahtlemata nii ka on: ilmavaateline nihe tavakooliga võrreldes on laias laastus samas suunas, täpsemalt siis suunas, mis ei vaatle maailma niivõrd ressursinäljas inseneripilguga, kuivõrd hingestatud koduomaniku helluse ja murega.
Vabriku- ja kombinaadimetafooriga vehkimine on juba omaette traditsioon, mis kütkestab enamikku kooliuuendajaid.
Romantism tekkis omal ajal vastukaaluks valgustatud ratsionalismile, ja nii Gaia kui ka Waldorfi kool on hingelises suguluses just selle traditsiooniga. Seepärast on isegi õige irooniline, et materialistlikule industrialismile mentaliteedilt de facto vastanduva Waldorfi kooli lükkas käima arhetüüpne kapitalistlik tarikas, tubakavabrikant Emil Molt, kes tahtis, et tema vabrikutöölised ei raiskaks aega oma laste pärast muretsemisele. Konks seisnes selles, et ta esitas vastava palve Rudolf Steinerile, mitmekülgsele vaimuinimesele, kes huvitus muu hulgas – nagu toona laialdaselt kombeks – ka igasugusest spiritualismist.
See, et koolisüsteem pole kuigivõrd lastekeskne, vaid kannab endas ikka veel struktuurset pärandit sünniajast, mil kooli üheks olulisemaks funktsiooniks oli tõepoolest laste vanemate aja vabastamine vabrikutööks, on ja oli teada juba selle sünniajast. Nagu ka rutiinne kurtmine selle üle.
Vabriku- ja kombinaadimetafooriga vehkimine on juba omaette traditsioon, mis kütkestab enamikku kooliuuendajaid. Ja õigusega! Sest tõesti pole laste arengupsühholoogilistel vajadustel ja vajadusel vabastada vanemad palgatööks just liialt kokkupuutepunkte. Näiteks see, et teismeliste loomulik unerütm on täiskasvanute omaga nihkes, on peale ohtra kogemuse leidnud kinnitust ka kõige rangemate positivistlike uuringute raames. Aga see osutus ise ei lahenda veel midagi. Ja pandeemiaaegne koduõpe tuletab seda meelde veel eriti jõhkral moel: lastevanematele aja vabastamine palgatööks on tõesti väga tähtis ühiskondlik funktsioon!
Lapsevanematele aja vabastamine palgatööks on tõesti väga tähtis ühiskondlik funktsioon.
Ometi ei saa samuti eitada seda, et kogu koolielu on möödunud sajandiga samuti kõvasti arenenud ning arengupsühholoogiast õppinud, ja seega kujutan ette, et nii kategoorilised väited nagu «Waldorfpedagoogika on ainus pedagoogika maailmas, mis lähtub inimese arengu seaduspärasustest» tekitavad enamikus haridusvaldkonna inimestes tugeva protestireaktsiooni. Vähemasti siis, kui nad selle armastusavalduse oma koolile ajavad sassi hinnanguga teistele koolidele. Pealegi on erinevused mitmes aspektis kahanemas, sest õigus on ju ka selles äratundmises, et «üldhariduskoolid järjest rohkem üle võtnud (või võtmas) waldorfi koolides end ammu õigustanud meetodeid (kujundav hindamine, töövihikutest loobumine, suurem tähelepanu liikumisel nii vahetundides kui tundidesse integreeritult, epohhiõpe, käsitööõpetuse sooneutraalsus, koostöö soodustamine võistluse asemel jm).»
On väga oluline, et säiliks teadmus neist asjust, millele äppi ei ole ega tule.
Sümpaatia, mida tunnen Waldorfi kooli suhtes, on sarnane sellega, mida tunnen Gaia kooli suhtes. Leian, et on väga oluline, et säiliks teadmus neist asjust, millele äppi ei ole ega tule. Elektrivõrk on palju hapram, kui ollakse harjutud arvama ning talv on tulekul. Kaev kaevuks, aga ahju ei maksa välja lõhkuda ka siis, kui soojuspump seinas. Ja olen siin vähem kujundlik, kui mulle meeldiks.