Sellel nädalal väljendas maailma ühe suurima investeerimisfondi Blackrock tegevjuht arvamust, et väga suure tõenäosusega jõuame lähiajal 100-dollarilise naftahinnani. Riskialtimad turuosalised on panustamas isegi kuni kaks korda kõrgema naftahinnalae purustamisele. Pikemas perspektiivis näeb siiski valdav osa analüütikutest, et tootmine taastub nii naftariikides kui ka USA kildanaftasektoris ja naftaturg jõuab taas tervisliku nõudluse-pakkumise tasakaaluseisundini.
Siiski suutis maailma suurima naftatootja, saudide riikliku Saudi Aramco tegevjuht meetilga naftapotti poetada, kui tundis hiljuti «suurt muret» selle üle, et märgatavalt vähenenud investeeringud naftatootmisse tekitavad veel järgmise aasta jooksul turule uue pakkumisdefitsiidi. Seega on ka võimalik, et praegused kõrged ja prognooside järgi veelgi tõusvad naftahinnad võivad jääda pikemaks ajaks hinnakoridori püsima.
Mootoribensiini tarbijad «naudivad» Eesti maksupoliitika tõttu naabritest märksa kallimat kütust.
Kõige eelneva peale võib Eesti kütusetarbija pea ahastusest langetada ja küsida, kas kõik ongi kadunud ja kaotatud ning kõrged tanklahinnad on tulnud selleks, et jääda? Kuigi maailmaturul toimuvat ei ole võimalik Eestil mõjutada, siis tarbijale kujunevast kütusehinnast ca 50 protsenti sõltub riigi maksudest ja regulatsioonidest.
Kui diislikütuse tarbijale annab leevendust valitsuse õige otsus lükata edasi järgmisse aastasse planeeritud aktsiisitõus, siis mootoribensiini tarbijad «naudivad» Eesti maksupoliitika tõttu naabritest märksa kallimat kütust. Lisaks maksudele mõjutavad kütuse hinnakujundust ka muud riiklikud regulatsioonid ja nõuded ning siin on võimalik riigil tarbija hinnakoormat kergendada.
Mootoribensiini suvise müügiperioodi muutmine, mis praegu asetab meie tarbijad naabritest halvemasse seisu, tooks kuni 3,5
enti madalama hinna kevadel. Lisaks on avalik saladus, et Eesti kütuseturu kvaliteedi- ja bürokraatianõuded on penikoorma kaugusel naabrite omast. Regulatsioonide ülevaatamine aitaks vähendada kütusefirmade administratiivkulusid ja ühtlasi väheneks hinnasurve tarbijatele.
Seega on valitsusel käes teatud võimalused pakkuda kevadel tormikaitset meie autojuhtidele. Sest ilmaprognoos ennustab naftaturule lähemas perspektiivis järjest tugevamaid tuuleiile ja vihmavalanguid, millega meie tarbijad kindlasti pihta saavad.