Tagasi vaadates tundub isegi veider, et poliitikud pidasid valimisliitude keelamist toona täiesti normaalseks sammuks ja õiguskantsleril tuli korduvalt sekkuda.
Kuigi Jõksi argumendid jäid peale, suutsid erakonnad veenda mitu aastat kestnud vaidluse käigus paljusid kohalikke poliitikuid selles, et tuleviku kindlustamiseks tuleb parteipilet vastu võtta. Valimisliitude osakaal vähenes.
Alternatiivse ühinemisvõimalusena pole nad aga kunagi pildilt kadunud. Tänane Postimees näitab, et Rapla- ja Järvamaa omavalitsustes on valimisliitude osakaal volikogudesse pürgijate hulgas nelja aasta taguse ajaga võrreldes kasvanud. Valimisliitude pink on tihti pikem ja seni edukad erakonnanimekirjadki muundunud valimisliitudeks, näiteks isamaalased Türil või sotsiaaldemokraadid Türil ja Paides.
See pilt on mõnevõrra üllatav, sest 2017. aasta haldusreformiga muutusid omavalitsused suuremaks ja võis eeldada, et erakonnad asuvad haaret kohalikul tasandil tugevdama.
Argumendid, mida eriti maapiirkondades valimisliitude kasuks tuuakse, on lihtsad. Eeskätt valitakse endale tuttavaid inimesi, mitte erakondi. Kohaliku tasandi probleemidele erakondade üleriigiline poliitika enamasti vastuseid ei anna.
Ehk nagu Rapla valimisliitlasest vallavanem ütleb: «Lubada pensionitõuse, suuri maanteid või teenuseid, mille lubamine ei ole omavalitsuse võimuses – see on natuke naljakas.»
Ka tunnistavad kohalikud liidrid üsna avameelselt, et valimisliidu nime all õnnestub neil enam inimesi nimekirjadesse tuua, sest parteide suhtes ollakse umbusklikud.
Võis eeldada, et haldusreformi järel asuvad erakonnad haaret kohalikus poliitikas veelgi tugevdama ja valimisliite välja tõrjuma. Pilt Kesk-Eestist ja mujaltki seda siiski ei kinnita.