Pole juhus, et võimaluse tekkides on Reformierakond endale haaranud rahandusministri portfelli, sest rahapoliitika on olnud selle erakonna üks põhitunnuseid. Läbi aastate on Eesti paistnud silma range eelarvedistsipliini ja vähese eelarvedefitsiidiga. Puudujääk on ka praegu, nii et järgmise aasta kulud on 13,64 miljardit eurot, ent tulud vaid 13,13 miljardit eurot.
Puudujääk tähendab karmi eelarvepoliitika järgijaile, et tuleb kärpida. Eesti avalikkust ongi vapustanud mitu kärpeskandaali, millest vahest kõige rohkem kõneainet on pakkunud kaitseväe orkestri kaotamine senisel kujul. Samas ei saa Eesti teha Kreekat ja lõputult laenata – eks peegeldu nüüdses eelarveski need poolused.
Ehkki kaitseväe orkestriga on lood kehvad, tõusevad üldised kaitsekulutused seni kõrgeimale tasemele, ületades 2,3 protsenti SKTst. See annab tugeva signaali nii meie NATO partneritele kui ka meie suhtes mitte nii sõbralikele riikidele, et vaatamata pandeemiale ei kavatse Eesti oma kaitsepoliitikat leevendada.
Investeeringute mahuks on riigieelarve seaduseelnõus planeeritud 716 miljonit eurot, kuid on küsimus, kas riiklike investeeringute osakaal peaks olema ehk väiksem ja kas erasektori investeeringud võiksid olla suuremad. Kannatas ju erasektor pandeemia tõttu palju ja säärase signaali väljasaatmine investoritele nii kodus kui ka piiri taga aitaks majanduse seisukorda parandada. Kindlasti tuleb tervitada ka aktsiiside külmutamist, Postimees on alati toetanud madalaid makse.
Kavandatav eelarve sisaldab aga mõningaidki murekohti. Samas on see arusaadav, sest ükski eelarve ei rahulda kõiki osalisi. Võib küsida, kas on õiglane anda õpetajate ja päästjate palgatõusuks vastavalt 7,3 ja 12 protsenti lisa ning jätta kõrghariduse rahastus vaid viiele lisaprotsendile. On ju eestikeelne kõrgharidus Eesti riigi ja ühiskonna nurgakive.