Arusaam, et kõigini paratamatult kaasatus ei ulatu ning piirang juba fenomenaalsel tasandil on midagi negatiivset, peaks olema iseenesestmõistetav.
Edasi kutsutakse valitsust ning ilmselt meid kõiki üles, et «uuesti läbi mõtelda otsused maskide, vaktsineerimise, testimise ja piirangute kohta, lähtudes faktidest ja kõikehõlmavatest mõjudest». Esmapilgul ju mõistlik üleskutse, sest mõtlemine, seda enam, kui see tugineb faktidele, saab olla ainult tervitatav. Lähemalt vaadates põrkume aga probleemidele.
Neist esimene seondub küsimusega, millised on faktid, mida me mõttetöös kasutame. Millised ülikoolid, teaduskeskused ja meediaplatvormid on meie autoriteedid? Millised saavad olema teadusfilosoofilised ja -metodoloogilised lähtepunktid orienteerumaks Covid-19 hoomamatus andmerägas, seda enam, et ajaline distants ei võimaldagi absoluutseid tõdesid välja öelda? On vaid meie usaldus teadusmaailma vastu, millega ja milles meil tuleb elada.
Ehk siis, mõelda nii, et võtame nüüd lõpuks faktid ning töötleme need siduvateks ja ainumõeldavateks pandeemiaaegseteks käitumisjuhisteks, on pigem soovmõtlemine kui reaalne maailma tajumine.
Kui vaktsineerime, kanname maski ning oleme kehtestanud mistahes muud ebameeldivad piirangud, siis see ongi teadmiste ja kogemuste hetke kompendium, mis meil on ning millest me mõtlemises, otsustustes ja tegevuses lähtume. Võitlemine koroona vastu ongi paljuski «learning by doing», kus aga õppemaks on kahjuks traagiliselt kõrge.
Tänane teadmine seostub koroonameetmete positiivse koostoimega, sealhulgas erilise rõhuasetusega vaktsineerimisele. Me võime vaielda, kas vaktsineerida tuleks võimalikult kõiki või ainult riskigruppe või milline peaks olema vaktsineerituse määr. Kuid vaktsineerimisele pole alternatiivi.