Riigikogu kahanevale rollile on tähelepanu juhitud ennegi, kuid Kaljulaidi jutt sisaldas argumente. Koroonataudile reageerides suurendas riigikogu ametnike volitusi, hägustades vastutust ja paigutades end priitahtlikult kuhugi tagaistmele.
Just riigikogu peab uuesti ja uuesti otsustama vabaduse ja vastutuse tasakaalu, mitte jätma küsimusi töötajate vaktsineerimiskohustusest kaitseväe, politsei- või haiglajuhi peale.
Tagaistmevaatlejaks jäämine võib tunduda mõnus, kuid hiljem maksab kaotatud initsiatiiv kätte. Just nii võib tekkida ametnikeriik ja mureneda usk parlamentaarse riigikorralduse headusesse. Ametnikeriigist kõneleb ka äsja teravat vastukaja pälvinud riigieelarve protsess ja riigikogu hääbuv roll selles.
Samuti osutas president Kaljulaid ettenägevalt õiguste ja kohustuste tasakaalu küsimuse kerkimisele seoses rohepöörde ja kliimameetmetega. Kui riigikogu ei võta endale selles debatis keskset rolli, siis kes seda teeb?
Retooriliselt võib seda, millest president viimases olulises ametikõnes rääkis, nimetada nn süvariigiteooria intelligentsemalt põhjendatud arenduseks. Jutt on ohtudest, mis kaasnevad ametnike pädevuse laienemise ja rahvaesindajate oma vähenemisega.
Ühes on aga president Kaljulaidil tuline õigus: rahvaesindus ei või jääda sündmuste järel lohisevaks tagapingivaatlejaks. Kas ja kuidas Kaljulaidi vaim riigikogu äratada suudab, selgub ilmselt siis, kui ta on oma praegusest ametist lahkunud.
Miks aastaid süvariigist rääkinud EKRE saadikud kõne ajal saalist lahkusid, teab kõige paremini ilmselt istungisaali taga palendikivile jäädvustatud ohakas. Kuid selle kõrval on riigikogu fuajees ka kivisse raiutud viljadest lookas viinamarjaväädid. See on rahvaesindus, mis väärib austust, kui ta meile tulise debati järel teed näitab ja vastutuse võtab.