Nimelt on selles eelarves valesti esitatud kõik riigieelarve koondsummad, niihästi tulud, kulud, investeeringud kui ka finantseerimistehingud. Vead on sattunud just nii, et riigi rahandus paistaks vaenlasele välja muljet avaldav: eelarve tulud ületavad kulusid 109,28 miljoni võrra. Tegelikul on hoopis kulud 256,17 miljoni euro võrra suuremad tuludest.
Ei ole küll teada, millist vaenlast selline moonutus võiks heidutada, kuid on üpris kindel, et riigikogu see ei ole. Nemad võtsid seaduse vastu probleemideta. Võib vaid arvata, kas nad olid tegelike oludega niigi hästi kursis või siis vastupidi – lasid ka ennast alternatiivsetest faktidest võluda.
Riigikontroll kinnitas, et vead koondsummades ei ole poliitiline ega kriminaalne teema, vaid näitab lihtsalt seda, et praegune riigieelarve on struktuurilt nii keerukas, et isegi riigieelarve seadust ette valmistavad rahandusministeeriumi ametnikud ei suuda seda läbi hammustada. Mis seal siis veel seadusandjast rääkida.
Riigikogul on õigus nõuda eelarvet kujul, mis võimaldab langetada riigirahanduses informeeritud otsuseid. Nõutagu siis ometigi. Või on muretum olla kummitempel?
Hoolimata probleemi tehnilisest olemusest on tegu siiski poliitilise küsimusega, sest riigieelarve seadus on riigi tähtsamaid dokumente. Ja kui seadusandja ei suuda sellest aru saada, siis pole tal ka ettekujutust sellest, mis toimub. Ega järelikult ka võimet riigirahanduse maastikul õigesti orienteeruda. See puudus vajab operatiivset parandamist. Ise küsimus on, kuidas.
Endine rahandusminister Aivar Sõerd ütleb Postimehe tänastel majanduskülgedel, et süüdi on tegevuspõhine eelarve, mis on nii üldine, et selle põhjal ei olegi võimalik midagi järeldada. Seetõttu tuleb naasta traditsioonilise eelarve juurde, milles read näitavad, kuhu raha läheb.