Ometi on just 17. oktoobril toimuvad kohalikud valimised meie kõige laiapõhjalisemad valimised üldse. Erakonnad saavad kontrollida oma kandepinda ning valimisliitudel on võimalus end proovile panna.
Riigikontroll avaldas äsja ülevaate omavalitsusteenuste korraldusest pärast haldusreformi. Öeldakse, et mitmes piirkonnas tõi reform kaasa pigem pooliku lahenduse ja siit tuleb edasi minna.
President Kersti Kaljulaid tegi avalduse, mille järgi peab kohaliku omavalitsuse seotus piirkondliku ettevõtlusega tugevnema.
Mida me seni aga veel vähe kuuleme, on erakondade arusaamad nii neist kui ka paljudest muudest kohalikku elu puudutavatest küsimustest.
Nagu alati, koondub kohalike valimiste vaatemängulisem osa Tallinna. Parlamendierakonnad on linnapeakandidaadid teatavaks teinud ja Eesti 200 teeb seda täna. Teistest pisut innukamalt on oma uusi nägusid tutvustanud Isamaa. EKRE eilsest teatest selgub aga, et Rahvaliidu õigusjärglane koondab oma teada-tuntud nimed just pealinna. Näiteks siirdub endine Saue linnapea Henn Põlluaas Nõmmele.
Peibutuspartide kõrval lähevad niisiis liikvele rändrüütlid või ka nende kahe ristamisel saadud «võõrliigid». Parteikontorites teatakse täpselt, et valimispäeval loevad hääled ja ainult hääled, mitte see, kuidas need saadi.
Mis puudutab aga Tallinna, siis murrang on võimalik ning Keskerakonna võimumonopol pole kindel. Leebemal juhul võib vaja minna vähemalt ühe koalitsioonipartneri kaasamist, aga päriselt ei saa välistada ka koalitsiooni ilma Keskerakonnata.
Eesti omavalitsuspoliitikat on seni iseloomustanud vähene konsensusdemokraatia ning põhimõte, et võitja võtab kõik. Selle tagajärjel on koalitsioonid tihti lühiealised. Meil on omavalitsusi, kus võimupöörete korraldamine paari üle meelitatud häälega on tavapärane ja korduv tegevus.