Rein Raudsalu. FOTO: Erakogu FOTO: Erakogu

Estonia hukuni viisid aastaid varem tehtud valearvastused, kirjutab Taltechi Eesti Mereakadeemia vanemlektor Rein Raudsalu.

Artikkel on kuulatav
digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Allveearheoloog Vello Mäss esines 27. juuli Postimehe arvamusküljel ränkade süüdistustega parvlaeva Estonia laevajuhtide aadressil: «Usaldan täielikult lõpparuandes fikseeritut ja loen Estonia huku peasüüdlasteks laevajuhtide ebakompetentset tegevust, mida iseloomustavad valed otsused koos tegevuse(tuse)ga laeva ähvardava ohu hindamisel ning ettenägelikkuse ja vastutustunde puudumist.» Kuigi rahvusvahelise ühiskomisjoni lõpparuande järeldustele tuginemist tuleb igati tunnustada, ei saa nende järelduste põhjal kuidagi nõustuda, et parvlaeva Estonia huku peasüüdlased olid laevajuhid. Estonia navigatsioonisillalt ei pääsenud keegi, mistõttu on nüüd ja varemgi kergekäeliselt süüdistatud laevajuhte, kellel puudub igasugune võimalus oma au ja nime kaitsta. Siinkohal tulebki laevajuhtide kaitseks välja astuda, kuna lugejaid on ilmselgelt eksitatud. Sulgudes on laevahuku lõpparuande leheküljenumbrid.

Esmalt tuleks vaadelda pikka vigade ahelat, mis viis Estonia hukuni ja mis avaldus peamiselt just aasta(kümne)id varem tehtud projekteerimis-, konstrueerimis- ja sertifitseerimisvigade tõttu, mille avaldumist toetas merenduse tollane sotsiaalne ja kultuuriline süsteem. Estonia laevajuhtide tegevus selles ahelas on viimane lüli, mistõttu ei saa see juba teoreetiliselt olla õnnetuse peamine põhjus. Estonia huku tegid võimalikuks ikkagi laeva konstruktsiooni (visiiri ja rambi) eelnev purunemine ja avanemine. Estonia hukkus tõepoolest inimvigade tõttu, kuid need inimlikud vead tehti peamiselt joonestus- ja kontorilaua taga, mitte Estonia navigatsioonisillas.