Postimehe tänastel Eesti uudiste külgedel on ülevaade keelekümbluse arendamisest Tallinnas, kus pikaaegne haridusameti juhataja Andres Pajula väänab õppekeele reformi ideed demagoogiliste argumentidega, väites, et ühtse koolisüsteemi loomine on teistsuguse riigikorra alusvundament.
See väide vihjab, et «ühtne» tähendab totalitaarses laadis drilli ja assimileerimisele suunatud koolikorraldust, mis on aga täiesti vale. 2019. aastal professor Margus Pedaste juhtimisel RITA-Rände projekti laiaulatusliku rakendusuuringu raames välja töötatud ühtse kooli mudelid arvestavad keelekeskkonna erinevustega ja pakuvad välja paindlikke viise, kuidas eesmärki saavutada, nii et paraneksid õpilaste eesti keele oskus ja hariduse kvaliteet ning oleks tagatud ka emakeele ja kultuuri säilimine. Pajula vastandab ühtse eesti kooli ideed ka hariduse üldisele suundumusele anda diferentseeritumat õpet. Seegi on vale, RITA-Rände raamistik põhineb otseselt nüüdisaegsel hariduskäsitlusel.
Eestikeelsele haridusele ülemineku eelduseks on kohaliku omavalitsuse soov muudatusi algatada ja kooli juhtkonna soov neid muudatusi oma koolis teha. Kui kooli juhtkond on varjatult või varjamatult muutuste vastu, siis on kohaliku omavalitsuse ülesanne anda koolile uus hingamine. Kui aga kohaliku omavalitsuse haridusamet on samuti vastu, siis ei muutugi midagi.
See tähendab, et Tallinnas tuleb arengu liikuma saamiseks leida haridusameti juhatajaks keegi, kes suudaks näha võimalusi eestikeelse hariduse arendamiseks, mitte ei konstrueeriks argumente idee mustamiseks.
Kui valitsuskoalitsioonil on eestikeelsele haridusele üleminekuga tõsi taga, siis tuleks neil juba praegu astuda konkreetseid samme niihästi kohaliku omavalitsuse kui ka riigi tasandil.