Veelgi huvitavamaks lähevad numbrid siis, kui teha arvutused iga vaataja-kuulaja kohta telekanalite ja raadioprogrammide lõikes. ERRi teleprogrammide 2008. aasta eelarve järgi võiks välja arvutada, et ETV kahe kanali saadete tootmine läks eelmisel aastal iga vaataja kohta maksma 243 krooni aastas.
Tõsi, sellele lisanduvad ka administratsiooni- ja edastamiskulud, kuid ka koos nendega ei tõuse teleprogrammide hind rohkem kui poole tuhande kroonini vaataja kohta aastas. Piisab, kui see number kõrvutada näiteks Postimehe aastatellimusega, mille soodsaim hind on tänavu 1680 krooni.
Raadiojaamade puhul on vastavad numbrid veelgi väiksemad. Vikerraadio programm läks koos uudiste ja Pekingi olümpiaülekannetega iga kuulaja kohta eelmisel aastal maksma 81 krooni ning Raadio 4 programm 66 krooni. Nende numbritega tahan näidata, et avalik-õiguslik ringhäälinguteenus on Eestis väga odav.
Meie eesmärk ei ole seda summat mitmekordistada. Iga lisakroon peab andma ka suurema kontaktide arvu, mis peaks kokkuvõttes tähendama odavamat teenust maksumaksjale.
Kõmupressi meelisteema
ERRi teleprogramm on saanud aastaga meelisteemaks vähemalt ühele tabloidväljaandele. Kui toimetusel teemadest puudus, saab alati midagi ETV programmi kohta kirjutada, on siis kirjutaja ise seda näinud või mitte.
Palju on räägitud sellest, et Eestis puudub korralik meediakriitika. Tele- ja raadiokriitika jääb enamasti tasemele, mida saatejuht seljas kandis või miks tema saade Võsa Petsile aastavahetusel ära ei teinud. Samas ei küsi ajakirjanikud, miks ühest Eesti kommertskanalist on kodumaine teletoodang aasta alguses peaaegu ära kadunud.
Olen valmis – ja kindlasti on seda nõus tegema ka teised ringhäälingutöötajad – selgitama alanud aastal, miks sünnivad nii- või teistsugused tele- ja raadiosaated, rääkima sellest, miks eetrigraafika tegelaseks on töökas sitasitikas ja mitte mõni teine loom.
Samuti oleme valmis tutvustama programmide koostamise üldisemaid põhimõtteid. Seni nende teemade vastu suurt huvi ei ole tuntud. Teema ei müü, väidavad ajakirjanikud.
Usun, et tänavu tõusevad ajakirjandusse ka päristeemad ja nendele vastuste andmisesse annavad oma panuse teiste kõrval ERRi ajakirjanikud. Veelgi terasemalt tuleb jälgida ühiskonnas toimuvaid protsesse, ära tunda häid äriideesid ja leida, et Eestis on olemas ka häid uudiseid.