Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

JULGEOLEK Alexander Lott: kolm mereväravat määravad vedude kiiruse

Alexander Lott
Alexander Lott Foto: Erakogu

Probleemitu meresõit Araabia poolsaart ümbritsevatel vetel tagab nii naftasaaduste pääsu maailmaturule kui ka transiitveo edu Ida-Aasia suunal, kirjutab mereõiguse ekspert Alexander Lott.

Hormuzi väin ja Suessi kanal üheskoos moodustavad kõige olulisema transpordikoridori Aasia ja Euroopa vahel. Hormuzi väina läbib umbes neljandik maailmas toodetud naftast, millest kolmveerandi jagu suundub edasi Aasiasse, peamiselt läbi Malaka väina Singapuri juures. Maailma kaubandus põhineb umbes 90 protsendi ulatuses meretranspordil, mille mahust üle kümnendiku läbib Suessi kanalit.

Selle laevatee keskele jääb Bab el-Mandebi väin, mida araabia keeles tuntakse ka Pisarate Väravana. See on tänapäeval tabav nimi merekitsusele, mille ümberkaudsed elanikud on pidanud taluma kohutavaid kannatusi: kestvat humanitaarkatastroofi kodusõjast räsitud Jeemenis ja Somaalias, üht maailma julmimat diktatuuri Eritreas ning genotsiidi Sudaanis. Aprilli alguses tõusis Bab el-Mandeb rahvusvahelises meedias esiplaanile ka Iraani ja Iisraeli hübriidsõjas merel.

Samal ajal on Bab el-Mandeb maailmamajanduse arter. Selle Aasia ja Euroopa vahelise strateegilise laevatee tähtsust maailmamajandusele ilmestas hiljutine intsident Suessi kanalis, millest läbipääsu blokeeris üks maailma suuremaid konteinerilaevu Ever Given. See tõi maailmamajandusele kahju hinnanguliselt 6–10 miljardit dollarit (5–8,4 miljardit eurot) ja ajutise nafta hinna tõusu.

Tagasi üles