Probleemitu meresõit Araabia poolsaart ümbritsevatel vetel tagab nii naftasaaduste pääsu maailmaturule kui ka transiitveo edu Ida-Aasia suunal, kirjutab mereõiguse ekspert Alexander Lott.
JULGEOLEK ⟩ Alexander Lott: kolm mereväravat määravad vedude kiiruse
Hormuzi väin ja Suessi kanal üheskoos moodustavad kõige olulisema transpordikoridori Aasia ja Euroopa vahel. Hormuzi väina läbib umbes neljandik maailmas toodetud naftast, millest kolmveerandi jagu suundub edasi Aasiasse, peamiselt läbi Malaka väina Singapuri juures. Maailma kaubandus põhineb umbes 90 protsendi ulatuses meretranspordil, mille mahust üle kümnendiku läbib Suessi kanalit.
Selle laevatee keskele jääb Bab el-Mandebi väin, mida araabia keeles tuntakse ka Pisarate Väravana. See on tänapäeval tabav nimi merekitsusele, mille ümberkaudsed elanikud on pidanud taluma kohutavaid kannatusi: kestvat humanitaarkatastroofi kodusõjast räsitud Jeemenis ja Somaalias, üht maailma julmimat diktatuuri Eritreas ning genotsiidi Sudaanis. Aprilli alguses tõusis Bab el-Mandeb rahvusvahelises meedias esiplaanile ka Iraani ja Iisraeli hübriidsõjas merel.