Juhtkiri: suured summad, suured tülid

Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
42 uhiuut Iveco-bussi seisab juba detsembri keskpaigast Paldiski sadamas ja pole sugugi välistatud, et need jäävad sinna aprillini.
42 uhiuut Iveco-bussi seisab juba detsembri keskpaigast Paldiski sadamas ja pole sugugi välistatud, et need jäävad sinna aprillini. Foto: Peeter Langovits

Nagu majandus- ja kommunikatsiooniministeerium isegi tunnistab, enamik ühistranspordi hankeid vaidlustatakse. Aga teadagi, vaidlustamine paneb kogu protsessi seisma ning kui vaidlustaja otsustab kohtusse pöörduda, siis isegi väga pikaks ajaks.


Nii seisabki 42 Ida-Virumaale mõeldud uhiuut euronõuetele vastavat bussi Paldiski sadamas ja ootab oma saatust. Tegemist on «kvoodibussidega», mille riik annab vedajale tasuta kasutusrendile, ning see säästaks dotatsiooniraha.

Ent vaidluste tõttu püsivadki need bussid sadamas vähemalt aprillini ning asjade praeguse seisu juures ei pruugi need Ida-Virumaale jõudagi. Majandusministeerium ei välista Ida-Viru bussiveohanke täielikku luhtumist – sel juhul tuleb neile bussidele uued kasutusvõimalused leida.

Möödunud nädalal kirjutasime Vaeküla internaatkooli juhtumist, kus riigihanke tulemuseks on nüüd see, et lapsed õpivad korterites, mis aastaid elamiskõlbmatutena tühjalt seisnud.

Riigihanke seaduse mõte on ju lihtsaimast lihtsaim: saavutada hinna ja kvaliteedi parim suhe. Enamik inimesi teeb oma igapäevaseid ostuotsuseid just nimelt seda põhimõtet silmas pidades. Kas peaks otsustajatele andma vabamad käed või vastupidi – raamid tuleks suruda veel tihedamaks, et vaidlemiseks alust poleks?

Tõde, nagu alati, on kusagil vahepeal. Arvestades näiteks erakondade rahastamise läbipaistmatust, võib otsustajatele suurema voli andmine kitsest kärneri teha, on ju eelkõige omavalitsuste tasandil nähtud sääraseidki hankeid, kus tingimused on teenuseosutaja järgi tehtud. Avaliku raha eest teostatava hanke puhul jääb alati võimalus seda poliitiliselt mõjutada.

Vastupidine suund – hanketingimuste karmistamine seaduste tasandil – võib osad, eelkõige väiksemad pakkujad aga konkursist hoopis kõrvale jätta ning see tooks omakorda kaasa staažikamate tegijate diktatuuri nii teenuste mahus kui ka hinnas.

Kuni vaieldakse, otsitakse ja leitakse, sõidavad maakonnaliinidel vanad bussid ja koolimajaks on räämas korter. Siia see koer maetud ongi: kui on kulu, peab sellel ka tulemus olema.

Loodetavasti pääsevad bussid ikka enne liinile, kui rooste lähevad, ja Vaeküla kool saab ka kuidagi katuse alla. Ent mõtteainet, kuidas riigihankeid paremini korraldada, nii et teenuste saamine oleks tõenäolisem kui pikad vaidlused, on neis teemades küllaga.

Ja Harjumaa bussihange on alles tulekul…

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles