Tapa vallavanem Alari Kirt ütles, et maainimeste linna asustamise asemel tuleks investeerida teedevõrku ja ühistransporti, sest inimesel pole keskusesse tööl käimise vastu midagi, kui ainult maal edasi elada saab.
Vallavanem: massiline ärakolimine oleks vale lahendus
«Linna kolimise toetusprogrammi elluviimine tähendaks seda, et maapiirkondadest võiks lahkuda praktiliselt 90 protsenti inimestest ja jäädagi elama ainult elujõulistesse keskustesse. Ma ei kujuta sellist Eestimaad hästi ette,» hindas Kirt.
Põhjusi on tema sõnul mitmeid. «Ma suhtlen küllalti palju inimestega, kes maal elavad ja ma sügavalt kahtlen, kas nad tahaksid saada linnainimesteks. Kindlasti on neid, kes läheksid linnadesse, kui neil oleks seal hea töökoht ja korralik elu, aga ma arvan, et aastakümneid maal elanud inimesed on natuke teistsuguse mõtteviisiga. Veidi suurem palk või elutingimused neid linna ei meelita,» sõnas vallavanem.
Kirti sõnul on selge, et maale töökohti juurde ei teki. Samas ei ole vajadus tööl käimiseks iga päev keskusesse sõita maainimestele põhjus, mis paneks linna kolima. «Seetõttu ma tõsiselt kahtlen sellise projekti vajalikkuses. Pigem peaks vastupidiselt proovima muuta inimeste elu maal elamisväärsemaks. Selleks väga palju vaja ei ole.»
Kirti sõnul piisaks, kui muuta ühistransporti paindlikumaks ja taskukohasemaks. Lisaks tuleks lahendada probleemid teede olukorra, elektrikatkestuste ja kättesaamatute sideteenustega.
«Kui sellised asjad suudetakse oluliselt paremini tagada, siis oleks sellest juba väga palju abi,» sõnas ta.
Faktum & Ariko uuringutejuht Kalev Petti nentis tänases Postimehes ilmunud arvamusloos, et inimeste maalt äratulek toimub niikuinii, mistõttu võiks see olla riiklikul tasemel ratsionaalselt läbi mõeldud ja planeeritud.
Näiteks võiks algatada toetusprogrammi, mis aitaks inimestel hääbuvatest piirkondadest elujõulisematesse keskustesse ümber asuda.
Maale võiksid tema sõnul jääda vaid need inimesed, kelle töö- ja elukorraldus võimaldab seal hästi hakkama saada. Need on põllumehed, ekspordiga tegelevad ettevõtjad, vabakutselised kultuuriinimesed ning elanikud, kes töötavad lähimas linnas ning saavad pidevat autotransporti endale lubada.