Estonian Airi lennuk.

FOTO: Sander Ilvest

Mida tuleb silmas pidada, et riigiabi ei viiks seekord sama tulemuseni, mis 2015. aastal Estonian Airiga, kirjutavad Jean Monnet' Euroopa õiguse õppetooli dotsent Carri Ginter ning projektimeeskonna liikmed Liisa-Maria Puur ja Heidi Rand.

Artikkel kuulatav
Postimees digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Estonian Airile kunagi käpardlikult antud abi ei tähenda, et raskustes ettevõtjatest tuleks täna kui pidalitõbistest mööduda. Kogemusest õppinuna ei tohiks raha siiski kopterilt külvata. Seadusliku riigiabi andmine on võimalik, kui turutingimustel rahastamine ei ole Covid-19 olukorras võimalik. Seejuures saab Euroopast riigiabiks loa erakordselt kiiresti.

2015. aasta novembris löödi hingekella Estonian Airile. Kirjutasime oma toonases artiklis Postimehes koos Marta Kisloviga: «Piirideta riigiabi oleks nagu tippsport piiramatu dopinguga. Tulemustel poleks reaalsusega tugevaid seoseid ja meie eelarve jääks ässadele alla. Tulevad terviserikked ja kokkukukkumised.» Estonian Air oli aastate jooksul riigiabidopingut täis pumbatud ja rahvuslik tšempion oli määratud surema.

Toonased aastad ja 2020. aasta Covid-19 kriisiaeg on mõnes mõttes erinevad, kuid olulises osas sarnased. Nii on riigiabi tuumikreeglid jäänud samaks ja loata üldjuhul abi anda ei tohi. Siiski on Euroopa Komisjon võtnud kriisiolukorras oluliselt aktiivsema ja paindlikuma rolli. Kui 2012. aasta Estonian Airi riigiabi heakskiitmise taotluse lahendas komisjon enam-vähem kolme aastaga, jookseb praegu komisjon sprinteri tempos ja teeb olulisi otsuseid päevadega. Mitmed Eesti taotletud riigiabi andmise skeemid, sealhulgas näiteks Tallinna linna üüri alandamise skeem, on saanud erakordselt kiire heakskiidu.