Tänase AK fookuslugu räägib Tallinnas fotokunstikeskuses Fotografiska avatud briti kunstniku Alison Jacksoni näitusest «Tõde on surnud». See näitus räägib meediast. Räägib tõest. Ja valest. Poliitikast. Sellest, kuidas me seda kõike tajume. Ja mitte lihtsalt ei taju, vaid ka sööme, neelame, endasse ahmime. Alles tagantjärele hakkame mõtlema, kas see, mida me äsja nägime, on päris. Võib-olla.
Väljapanekul näeme fotosid, kuid see teema on laiem kui mistahes kaameraobjektiivi vaatenurk. «Me usaldame meediat, me usaldame kujutisi… aga samas ei tohiks seda teha,» sedastab Jackson. Ta läheb kaugemalegi ja ütleb, et oma silm ei ole enam kuningas. Tõsi ta on. Sama näitust arvustab tänases Arvamuses & Kultuuris ka Postimehe foto- ja videoosakonna juht, pressifotograaf Erik Prozes, kes tõdeb, et fotograafiline tõde on surnud juba alates fotograafia sünnist, sest isegi dokumentaalfoto autor teeb ju valikuid – valib objekte, hetki, meeleolu.
Kui foto või filmi puhul arvame end tõde valest üldjuhul eristada suutvat, siis ajakirjanduslike tekstidega on lugu palju keerulisem. Üldjuhul kehtib reegel: lugedes ajalehest midagi, millega oleme juba eelnevalt kursis, kaldume kriitikasse, usaldades rohkem oma leheväliseid teadmisi; lugedes aga endale võõral teemal, usaldame autorit tunduvalt rohkem.
Eelnev näide kirjeldab inimesele üldomast, evolutsiooni jooksul kujunenud vaimset seisundit, mida on samas üsna kerge ära kasutada. Meie loomuomane uudishimu aitab sellele tublisti kaasa. Nagu ka tõsiasi, et kestva infoplahvatuse tingimustes on üha raskem orienteeruda selles, mis on tõene ja mis mitte.