Tänasest reedeni toob Postimees koostöös lätlaste Re:Baltica ja Leedu Verslo Žiniosega lugejateni artikliseeria, mis näitab, kui kaugele ulatub Pekingi käsi siinses piirkonnas. Millist rolli mängivad Hiina haridusasutused, kui palju survestatakse kohalikke poliitikuid Pekingi maailmavaatest mitte hälbima ja millised tingimused kaasnevad tegelikult Hiina taristuinvesteeringutega.
Osas Euroopas on seda juba selgelt näha – paigus, mis krediidikriisi järel justkui omapäi jäid, kuklas tagumas üksnes sakslaste manitsused, et nüüd tuleb säästa ja võlgu tagasi maksta. Viimase kümnendi jooksul on Hiina riigiettevõtted ehitanud nii Kreekas kui mujal Balkanil, aga ka Portugalis ja Ungaris maanteid, raudteid ja muud taristut. Hiina on valanud ainuüksi viimaste aastatega sama palju betooni kui läänemaailma suurjõud kogu möödunud sajandi jooksul kokku.
Hiina raha ihub hammast ka Soome lahele, olles ettevõtja Peter Vesterbacka krediitkaardiks võimaliku Tallinna-Helsingi tunneli ehitusel. Peking käsitab summasid, mida lääne demokraatiad pole juba ammu võimelised ei eelarvelistel kaalutlustel ega ka olematu poliitilise kapitali tõttu välja käima.
Nõnda võib üha enam näha, kuidas suur raha vaigistab ka suid. Üha vähem leiab põhjusi mingiski ametlikus vormis dalai-laamaga kohtuda, rääkimata suhetest Taiwaniga. Viimati, kui eestlased selliseid samme ette võtsid, külmutati igasugune ligipääs turule nende jaoks aastateks.
Nagu näitavad ka praegused sündmused Hongkongis, saab meie ühisosa Hiinaga olla üksnes raha. Ei maksa aga arvata, et see siia poliitilise tagamõtteta tuleb.