Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Harry Tuul: unustage Nordica  (5)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Päeva karikatuur FOTO: Urmas Nemvalts
Päeva karikatuur FOTO: Urmas Nemvalts Foto: Urmas Nemvalts

Nordica pole enam rahvuslik, vaid täiesti tavaline lennufirma. Ja see on väga hea. Sest me ei pea sellele ettevõttele enam tähelepanu pöörama või sellest rääkima kui millestki erilisest või erakordsest.

Eks see kõik sai alguse soisel pinnal. Kui 2015. aasta novembris lõpetati sisuliselt päevapealt rahvusliku lennufirma Estonian Air tegevus, oli Nordica koos sõsarfirmaga juba loodud. Majandusministeeriumi ajutrust oli välja mõelnud nutika, kuid tavaäris pigem taunitava skeemi, mille eest nii mõnigi ärimees oleks avalikus ruumis nahutada saanud.

Nimelt jäid või viidi kõik varad osaühingusse Transpordi Varahaldus, mis siis rentis lennukid omakorda Nordicale. Viimane alustas justkui puhtalt lehelt, kuigi võttis suures osas üle nii Estonian Airi liinid kui ka töötajad. Vastus küsimusele, kas Nordica oli Estonian Airi õigusjärglane või mitte, on juriidiliselt küll huvipakkuv, kuid talupojamõistusele üheselt jaatav. Muuseas, endised Estonian Airi töötajad käivad seniajani Nordicaga kohut saamata jäänud palkade nimel, toetudes just õigusjärgsusele.

Enamgi, jätkus ju Nordica ehtimine rahvusliku lennufirma müüdiga, millest tänaseks pole aga järel mitte tuhkagi. Mitte ülekantud tähenduses, vaid sõna otseses mõttes. Sügisest ei paku Nordica enam mitte ühtegi liini iseseisvalt, vaid ainult oma Poola lennuhiiglase LOTiga ühiselt asutatud tütarfirma Regional Jet kaudu allhankena kusagil mujal. Tõsi, vormiliselt lennatakse ka Tallinnast kolme sihtkohta – Stockholmi, Brüsselisse ja Varsavisse –, kuid tegelikult ikka LOTi alt.

Kas te kujutate ette mõnd börsifirmat, kes varjaks sedavõrd olulist muutust või jätaks aktsionärid sellest teavitamata ?

Nii ei tundugi enam sedavõrd oluline, et riigifirma juhtimiskultuur, mis peaks olema teistele eeskujuks, lonkab. Ilmekaks näiteks nüüd toimunu, kui ettevõtte juhi rolli pidi asuma Gunnar Kobin, aga ta oli sellest juba augusti alguses loobunud. Samas polnud ettevõtte nõukogu avalikkust juhtunust teavitanud. Kas te kujutate ette mõnd börsifirmat, kes varjaks sedavõrd olulist muutust või jätaks aktsionärid sellest teavitamata ? Selle ettevõte nõukogu saadetaks laiali, firma saaks trahvi ning ta kaotaks suurel hulgal investoreid ja väärtust.

Küll aga ei kehti need hea tava reeglid n-ö nurgatagustele firmadele. Ja selliseks – Euroopa kirdenurga allhankijaks – Nordica taandunud ongi. Isegi vaatamata sellele, et vormiliselt on Regional Jet Eesti ajaloo suurim lennuettevõtte.

Muide, osaliselt on selles kõiges süüdi teine riigifirma, Tallinna Lennujaam, kus liinide, lennufirmade ja reisijate arv jätkab endiselt hoogsalt kasvamist. Kõik on hästi. Nordicatagi.

Tagasi üles