Eesti valitsusaparaadi ja riigiettevõtete planeerimisapsud on näited etteheitest, et riik pole tark tellija. Ta ei tea, mida tahab – peale selle, et kiiresti ja odavalt.
Arvestades, et paljud teisedki Eesti e-riigi lahendused vajavad varem või hiljem värskenduskuuri või ümbertegemist, ei jää nimetatud näited ilmselt viimaseks. Jääb vaid küsimus, kas teisiti tõesti ei saa?
IT-lahenduste tellimine on keeruline töö, mis vajab planeerimist, ent veelgi enam – päris arusaamist sellest, mida tahetakse. Ka Omniva Phoenix pidi olema kõikehõlmav aju, millele hiljem eri komponente juurde liidendatakse. Kuid selle aju ehitamine on keeruline, aeganõudev ja kallis ning nõuab tellijalt konkreetsust.
IT-süsteemid ei ole nagu tehased või büroohooned. Neid ei pea ehitama vundamendist katuseni. Võib ehitada ühe toa ja siis teise, neid võib veel mõnda aega ühegi uksega mitte siduda, rääkimata katusest nende kohal. Sestap võiks ka riik oma soove seeditavamateks tükkideks jagada.
Eesti valitsusaparaadi ja riigiettevõtete planeerimisapsud on näited etteheitest, et riik pole tark tellija. Ta ei tea, mida tahab – peale selle, et kiiresti ja odavalt.
Need kaks juhtumit tunduvad justkui ühekordsed asjad, kuid on selge, et selline ongi tulevik. Suurte süsteemide parandamine ja uuendamine on möödapääsmatu vajadus, mitte mõni kümnendi hiigelprojekt. Kui me sellest ei õpi, on järgmised vead veelgi rängemad.